Gastvrije Intelligentie
Hoe kijkt u naar Artificial Intelligence, AI? Is deze technologie ‘welkom’ in uw bedrijf? Of bent u er toch ook een beetje bang voor? Het Engelse hospitality heeft ook de woordstam ‘hostis’ in zich, vijand. Bij gastvrijheid zit ook altijd een beetje angst en is het goed om bij gasten op je hoede te zijn en je gezonde verstand te gebruiken. Als gastvrije ondernemer zie ik volop kansen met AI maar wel in combinatie met gezond verstand en empathie. Ik introduceer een nieuwe term: Gastvrije Intelligentie, kortweg GI.
Gastvrije Intelligentie is de kunst om technologische vooruitgang en menselijke warmte te combineren. Het draait om het creëren van een vriendelijke omgeving. Een omgeving waarin zowel klanten als medewerkers zich welkom, gewaardeerd en begrepen voelen, dankzij slimme toepassingen van technologie. AI door een bril van gastvrijheid levert veel voordelen:
Allereerst, AI kan heel veel dingen voor jou ‘onthouden’. Zo zijn er hotels waar je door de computer al herkend wordt als je binnenloopt. De receptionist kan je met je naam begroeten en weet je voorkeur voor een kamer.
Daarnaast bespaart AI kostbare tijd. Bijvoorbeeld in een drukke winkel kan AI helpen bij het beheren van voorraad. Het systeem houdt automatisch bij wanneer producten moeten worden bijbesteld en plaatst zelfs bestellingen bij leveranciers. Medewerkers kunnen zich zo richten op het helpen van klanten in plaats van administratieve taken. Met AI kun je efficiënter werken en in combinatie met gastvrijheid meer menselijke touch toevoegen.
AI maakt je onderneming ook flexibeler en slimmer. Een klein adviesbureau gebruikt AI om snel te reageren op klantvragen. Het systeem identificeert welke consultants beschikbaar zijn en plant direct afspraken in. Hierdoor kan het bureau klanten sneller van dienst zijn en mogelijk concurrenten voor blijven.
En laten we innovatie en groei niet vergeten. Zo kan een ambachtelijke bakkerij verkoopgegevens analyseren met AI. De bakker ontdekt sneller dat een bepaald type brood populair is en gebruikt deze informatie om nieuwe smaken te ontwikkelen en zijn assortiment uit te breiden.
Wij leven in een tijd waarin het draait om efficiëntie, om meer en sneller. Gastvrije Intelligentie, kan ervoor zorgen dat je het welzijn van je medewerkers en klanten niet uit het oog verliest. Dat ze zich thuis en welkom blijven voelen in een wereld vol computers, bytes en robots.
Geesje Duursma
Ondernemer en gastvrijheidseconoom bij www.geesjeduursma.nl