Om de gerenommeerde speler in de markt te blijven die Holtrop & Jansma al jarenlang is, zet de leverancier van luchtafzuigingssystemen in op optimalisering van de organisatie én de service richting klanten. “Langzamerhand wordt duidelijk wat er nodig is voor de toekomst en hoe de organisatie er daarvoor uit moet zien”, vertelt directeur Seerd Tuinstra. Hij nam het stokje vorig jaar over van Gerd Lindemann.
De moderniseringsslag bij het Dokkumer maakbedrijf is goed zichtbaar door middel van frisse kleuren, ruimte, orde en netheid. Minder zichtbaar – maar minstens zo belangrijk – zijn nieuwe structuren voor onder andere de planning en communicatie. “We gaan richting een projectmatige inrichting van onze processen”, vertelt Tuinstra. “Het hoge kwaliteitsniveau dat we hebben willen we in stand houden. Daarvoor hebben we de inzet van de hele organisatie nodig, naast automatisering en digitalisering van onze werkwijze. Met het Shop Floor Control System moderniseren we bijvoorbeeld ons productieproces met digitale werkorders en maken we de stap van 2D werktekeningen naar digitale 3D beelden van de systemen die we produceren.”
Bewust van klantbehoeften
Alles wat binnen de organisatie wordt doorontwikkeld, heeft bovendien een positief effect richting de markt. “Klanten merken dat we ons beter bewust zijn van hun servicebehoeften en sneller communiceren. Niet alleen over leveringen, maar ook wat het beantwoorden van vragen betreft. We worden echt een serviceorganisatie, waardoor we bedrijven nog beter kunnen voorzien van service, onderhoud en continuïteit.”
Energiebesparing
Ook op het gebied van energiebesparing zet Holtrop & Jansma stappen. Dat doet de onderneming niet alleen door het aanbrengen van ledverlichting, sensoren en betere isolatie in het eigen pand, maar bijvoorbeeld ook door te investeren in een nieuwe Deratech-kantbank. Deze maakt gebruik van hybride AC servomotoren en variabele speedpompen. Dit systeem gebruikt tot wel 60% minder energie. “We gebruiken veel energie om onze machines op te starten, daar zoeken we oplossingen voor.”
De gedreven directeur vervolgt: “We doen hetzelfde voor onze klanten: we helpen hen onder andere met motoren die minder energie verbruiken. Een elektromotor in een afzuigingssysteem scheelt al enorm.” Dat is van groot belang nu netcongestie actueel is op talloze bedrijventerreinen. “Veel bedrijven kampen met een limiet op hun energieverbruik, daar denken we graag in mee. Ook ondersteunen we klanten bij subsidieaanvragen voor energiezuinige installaties, door informatie en data aan te leveren. Daarnaast zorgen we er met onze service en onderhoud uiteraard voor dat installaties zo lang mogelijk meegaan en hun werk optimaal blijven doen.”
Samenwerking
Het team van Holtrop & Jansma pakt de veranderingen in de organisatie positief en proactief op. “We hebben zowel ervaren medewerkers als jonge krachten. Zij werken vaak samen in koppels. Ervaren krachten leren jongeren het werk, terwijl de jonge generatie hen meeneemt in bijvoorbeeld digitalisering. Iedereen snapt het belang van samenwerken, bovendien worden zaken als orde en netheid zelfstandig opgepakt. Ik sta versteld van wat onze mensen op eigen initiatief maken en organiseren. Daar ben ik erg trots op.”