Met de bouw van een nieuw kantoorpand op het aangekochte opslagterrein van 18.500 vierkante meter aan de Oastkern 32 in Kootstertille is De SteenArend een nieuwe fase ingegaan. Het bedrijf in bestratingsmaterialen timmert al tien jaar aan de weg en met veel succes, maar wil blijven professionaliseren door te vergroenen en te verduurzamen, aldus oprichter en eigenaar Albert Dijkstra.
Hij richtte de groothandel in bestratingsmaterialen in 2014 op, samen met mede-eigenaar Tjepke Geertsma. Beiden hadden ze al jarenlange ervaring in het vakgebied. Samen wisten ze De SteenArend het afgelopen decennium uit te bouwen tot het huidige bedrijf dat met name gespecialiseerd is in de in- en verkoop van oud en nieuw gebakken bestrating, natuursteen en betonbestrating.
Dat ze niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken, blijkt wel uit het feit dat ze ruim drie jaar samen met hun team meebouwden aan het nieuwe kantoorpand. Hoewel op het moment de voorraden nog verspreid liggen over enkele terreinen, is het de wens om alles op den duur te centraliseren op het aangekochte terrein aan de Oastkern.
Verduurzaming
De komende tijd gaat De SteenArend verder inzetten op verduurzaming, gaat Dijkstra verder. Het vergroenen en verduurzamen van het bedrijf krijgt de komende tijd de hoogste prioriteit. “Iedereen is er mee bezig, ook onze opdrachtgevers. Daar moet je echt in mee in deze tijd.”
Tot de klantenkring van De SteenArend Bestratingsmaterialen behoren veel aannemers en gemeenten. “We leveren een totaalpakket aan onze opdrachtgevers, waarbij we gebruikte bestrating rooien, het gebied schoon achterlaten, de stenen vervoeren, sorteren en opslaan.”
Het sterke punt van De SteenArend zijn de ruime voorraden. “We kunnen altijd en snel leveren en hoeven vrijwel nooit ‘nee’ te verkopen. Vaak maakt het materiaal een circulaire beweging en wordt het door aannemers en gemeenten weer opnieuw toegepast bij het bestraten van wegen of oude dorpskernen.”
Showtuin
Ook particulieren weten de weg naar het bedrijf steeds vaker te vinden. Op het nieuwe terrein is een showtuin ingericht waar de klanten de bestrating kunnen bekijken. Bovendien is alles direct voorradig en leverbaar. “Er komt geen catalogus bij te pas. Mensen kunnen de steenpartijen direct zien liggen. Dat geeft vertrouwen,” legt Dijkstra uit.
Samen met twee personeelsleden – en vanaf het voorjaar 2025 een derde werknemer – bouwen Geertsma en Dijkstra verder aan een gezonde toekomst voor hun bedrijf. Ze benadrukken het belang van een goed team. “Het is toch een soort familie. We vormen nu een mooie, compacte club, waar we optimaal mee kunnen werken.”
Een goede samenwerking met buurtbedrijven is daarbij ook van belang. “Je zit samen op hetzelfde industrieterrein en dan moet je rekening met elkaar houden, maar ook om elkaar denken.”