De bereikbaarheid van de Westereen met de herinrichting van de Foarstrjitte

Geplaatst op 11 november 2025

Wie over de Foarstrjitte in de Westereen rijdt, verplaatst zich over een kale, verouderde, troosteloze weg. De hoofdweg van het dorp kan niet alleen esthetisch mooier, het moet ook veiliger en groener. Daarnaast is het riool ook aan vervanging toe. Een opeenstapeling van redenen om de straat open te breken, op te knappen en compleet opnieuw in te richten.

“We hebben er lang op moeten wachten”, zegt wethouder Kees Wielstra, van gemeente Dantumadiel. “Want we zijn al sinds 2023 aan het nadenken over deze vernieuwing. Dat komt met name omdat de discussie over de aansluiting op de Sintrale As concreter leek te worden.”

Op dit moment ontsluit de Foarstrjitte de Westereen en het gebied erachter op die weg, maar de aansluiting is niet optimaal. Wielstra: “We hadden de hoop om een besluit te kunnen nemen over een nieuwe aansluiting, voordat we met deze reconstructie konden beginnen, maar dat is niet gelukt.” Daarom is toch gekozen om aan een ontwerp voor de Foarstrjitte te beginnen. “Het is nu echt tijd voor een opknapbeurt,” benadrukt de wethouder.

En dus is er en werkgroep opgericht met belangenbehartigers en aanwonenden. Zij zitten de belanghebbende samen met de gemeente aan de tekentafel en is de ontwerpfase aangebroken. “Het belangrijkste is het ontwerp”, zegt Wielstra. “Dat het goed in elkaar zit én dat het ontwerp gedragen wordt door verschillende groepen.”

Gevoelig onderwerp

Het was dan ook een drukte van jewelste, die eerste bewonersavond in Café Hossebos, aan de Foarstrjitte. “Het zat daar helemaal vol”, zegt Wielstra. “Mensen zijn betrokken bij het project, maar er waren ook veel mensen die dachten: ‘Waarom moet dat nu?’ Het sentiment leeft dat de werkzaamheden ook nog wel uitgesteld kunnen worden totdat we zeker weten dat die grote weg er in de toekomst langs kan lopen.” De Foarstrjitte wordt door veel mensen gebruikt en dus vinden ze er wat van.

“Er is discussie over de rondweg”, zegt Thijs Baarsma, eigenaar van o.a. de Sake Store in de Westereen. “Er zijn mensen die pertinent tegen zijn en anderen zeggen: ‘laat hem maar komen’. Het is wel een gevoelige kwestie en dat speelt mee”, vertelt de ondernemer. “Daarom waren er ook zoveel mensen op die eerste bewonersavond. Want als je er bent kun je direct in verweer.”

Maar het besluit om wel met de herinrichting van de Foarstrjitte te beginnen en niet eerst een plan te maken voor de nieuwe rondweg, was een noodzakelijke keuze zegt de wethouder. Wielstra: “Het sentiment dat heerste was: Maak nou eerst de definitieve oplossing, een nieuwe brug. Dan kan tijdens de opknapbeurt aan de Foarstrjitte het verkeer daaroverheen. Maar een compleet nieuwe weg aanleggen heeft veel voeten in de aarde. Dan kom je in jarenlange procedures terecht. Want het is heel kwetsbaar als je een nieuwe weg, die ook nog druk wordt, wilt gaan aanleggen door weilanden, erven en pal naast mensen hun huis. Die tijd hebben we niet meer. Er moet nu iets aan die weg gebeuren.”

Gezamenlijke werkgroep

Daarbij is de inbreng van verschillende belanghebbenden nodig. Thijs Baarsma is onderdeel van deze werkgroep. “Ik woon ook aan de Foarstrjitte”, vertelt de ondernemer. “Dus ik zit met een dubbelrol bij de werkgroep en dat is eigenlijk wel mooi. Als ondernemer wil je namelijk hele andere dingen dan als bewoner en dat is waardevol.”

Zo willen de bewoners bijvoorbeeld dat de snelheid overal van 50 naar 30 kilometer per uur gaat, terwijl de ondernemers nadenken over parkeerruimte bij winkels. “Je kunt straks niet meer aan de kant parkeren”, zegt Baarsma. “Er staan hier altijd best veel auto’s langs de weg. De Westereen kennende, zetten mensen de auto daar straks gewoon nog steeds neer. Soms zijn we een beetje dwars hier, laat ik het zo zeggen. Dus ik ben nog wel benieuwd hoe dat gaat komen.”

Voor- en nadelen

Uiteindelijk moet de werkgroep samen met de gemeente zorgen voor een breed gedragen plan en de beste oplossingen voor zoveel mogelijk belanghebbende. “Er zijn natuurlijk altijd verschillende meningen”, zegt Baarsma. “Maar we komen er aardig uit.” Wielstra vult aan: “Zo’n weg is van iedereen, dus iedereen vindt er ook wat van, maar we moeten goed nadenken over het ontwerp en iedereen meenemen in de plannen. Het kan niet zo zijn dat je een prachtige straat hebt die een jaar later weer open moet omdat er nog kabels gelegd moeten worden.”

Het doel is voor iedereen gelijk: een opgeknapte straat, de snelheid naar beneden en dat het project snel klaar is. “Want ik woon hier al veertig jaar en ik heb één keer meegemaakt dat er iets aan het asfalt gedaan is,” zegt Baarsma lachend. Waarop de wethouder nogmaals bevestigd: “Het is hoog tijd dat er wat aan die weg gebeurt.”

“Dan ligt er straks een heel mooi visitekaartje”, zegt de wethouder. “Dat veel meer veiligheid biedt aan kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarnaast wordt het veel groener en dus aantrekkelijker en daar komen ook veel mensen op af.”

Projectduur

Begin volgend jaar moet er een definitief ontwerp liggen. “We beginnen dan met het meest ingrijpende gedeelte van de herinrichting”, zegt Wielstra. “We sluiten direct de weg af voor drie maanden. Daarna gaat de straat in gedeelten weer open, terwijl de werkzaamheden doorgaan. Het zal niet makkelijk worden want je sluit de hoofdweg af. Dat heeft impact op zo’n dorp en de ondernemers, maar het moet gebeuren. Het belangrijkste is dat we met elkaar nadenken over hoe kunnen we de hinder zoveel mogelijk beperken.”

Toch maken de ondernemers zich zorgen over de duur van het project. “Leuk is anders”, zegt Baarsma. “Als ondernemer wordt het wel even op de tanden bijten de komende tijd, maar je bent gewend om creatief te denken. Dus deze periode komen we ook wel weer door. We zullen altijd wel via een weg bereikbaar blijven, maar echt makkelijk worden die eerste drie maanden niet.” Toch ziet hij, net zoals de wethouder, ook de mooie kant van het project: “We krijgen er een hele mooie en veel veiligere straat voor terug, dus daar ben ik blij mee.”

Delen via

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: