Iedereen kan in zijn of haar leven zomaar ineens voor problemen of vragen komen te staan en niet weten wat te doen. Door tegenslag of gewoon domme pech. Financiële zorgen, een echtscheiding, de opvoeding van je kinderen, je baan verliezen, eenzaamheid .… of de zorg voor dementerende ouders of een kind met een beperking.
Met het project ‘De Sociale Bouwmarkt’ werken de gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân toe naar een nieuwe vorm waar inwoners met een hulpvraag, zelf direct een oplossing kunnen vinden en regelen.
Waarom een sociale bouwmarkt?
Overheidsinstanties staan nou niet bekend om hun snelheid en eenvoudige manier van werken. Terwijl ze juist wetten uitvoeren, gericht op het helpen en ondersteunen van mensen die dat snel nodig hebben. De toegang tot de dienstverlening en producten van de gemeente, wordt door inwoners vaak als bureaucratisch, ingewikkeld en traag ervaren.
Het doel van dit innovatieve project is om de toegang tot producten en dienstverlening sneller, dichtbij, digitaal en toegankelijker te maken. Waar inwoners zelf 24/7 de oplossing voor hun hulpvraag kunnen regelen en mocht dat om redenen niet lukken dan gaan we dit heel dichtbij de mensen organiseren. Het principe en de werking van een sociale bouwmarkt sluit daar goed bij aan: overzichtelijk en begrijpelijk.
Samen bouwen met onze inwoners
Uitgangspunt is dat de gebruiker volledig centraal staat bij het ontwerpen van deze nieuwe toegang. Inwoners, samenwerkingspartners en bedrijven bouwen dus met ons mee.
Met het bouwmarktprincipe in het achterhoofd zijn alle dorpen in beide gemeenten bezocht. Van Anjum tot Zwagerbosch en alles wat er tussenin zit. Inwoners zijn geïnterviewd, social mediakanalen benut en uiteindelijk zijn er ruim 1800 ingevulde enquêtes opgehaald. Daarnaast is gekeken en onderzocht hoe bedrijven hun klantreizen en dienstverlening hebben ingericht. Al deze informatie wordt gebruikt bij het creëren van een nieuwe overzichtelijke toegang voor inwoners met een hulpvraag.
Resultaat
Het doel is om binnenkort een getoetst en werkend prototype op te leveren, klaar voor implementatie. Waarmee inwoners 24/7, op een grotendeels digitale – en gebruikersvriendelijke manier, de oplossing voor hun (zorg)vraag zelf of met ondersteuning kunnen regelen. In Nederland zijn er geen voorbeelden van gemeenten bekend, die het op deze wijze georganiseerd hebben. Dus voor beide gemeenten is dit vooral pionieren en innoveren, om te komen tot een grotere klanttevredenheid.
Meer weten? Kijk dan op https://projecten.desocialebouwmarkt.nl/