Fritech en Werktijd bundelen de krachten: ‘Voor de mensen die méér hulp nodig hebben’

Geplaatst op 5 januari 2022
Fritech en Werktijd bundelen de krachten: ‘Voor de mensen die méér hulp nodig hebben’

In alle nieuwsberichten over krapte op de arbeidsmarkt en de mismatch tussen werkzoekenden en werkgevers ontbreekt het geluid van een doelgroep die in onze regio oververtegenwoordigd is: laaggeletterde en laaggeschoolde mensen die absoluut niet weten hoe zij aan een geschikte baan moeten komen. Dit gaat de Buitenposter uitzendbureaus Fritech en Werktijd zo aan het hart dat ze middels Wy Ferbine de handen ineenslaan.

“Wij zien dat partijen onderling weinig de verbinding opzoeken en meer samen zouden kunnen werken. Veel initiatieven zijn gericht op een klein stukje, wij richten ons op het grotere geheel. We kunnen elkaar als concurrent zien, maar beter is het de handen ineen te slaan”, aldus Petra Wijnsma (senior HR-adviseur) van Fritech.

Zij enJoop van Houten (al 35 jaar directeur van Fritech) vullen elkaar naadloos aan, Wiep Hoekstra doet niet voor hen onder. Wiep is samen met Geke Schuring al 21 jaar directeur van Werktijd. “Deze mensen moeten worden geholpen. Dat doe je niet door ze een pak papieren te laten invullen of digitaal een cv aan te laten maken.Joop: “Deze doelgroep vindt ook bij ons binnenlopen té spannend.” Wiep: “We willen hen zo graag vertellen: je hoeft geen moeilijke documenten te lezen, je hoeft niet met een prachtig cv aan te komen: als jij wilt werken, helpen wij met de rest. Wij willen verbinden! Vandaar: Wy Ferbine.”

Bruggenbouwers
Petra: “Lastig is dat veel van deze mensen ‘onder de radar’ zitten. We weten niet wie ze zijn en wat ze kunnen of willen. Wij vroegen ons gezamenlijk af: hoe spreken wij deze doelgroep aan? Ze moeten zich ergens mee kunnen identificeren, geloven dat wij er écht voor hen willen zijn. Zo kwam Wiep met het idee een rolmodel in te schakelen, zoals een muzikant: muziek snapt iedereen.” Wiep: “Muzikanten uit deze regio hebben iets bereikt, maar zijn ‘heel gewoon gebleven’. Zij zijn echt zichzelf en makkelijk om mee te praten: dat is precies wat we nodig hebben.” Joop: “Ik bezoek veel bedrijven en weet dat zij dit soort jongens, die graag met de handen werken maar niks hebben met gedoe en poespas, graag willen hebben.”

Buddy’s op locatie
Als dat eerste contact er is, is het zaak om deze mensen gericht kennis te laten maken met mogelijke werkzaamheden. Wiep: “We hebben buddy’s nodig. Bijvoorbeeld vakmannen die bijna met pensioen gaan of al zijn: die kunnen laten zien wat het werk inhoudt. Geen uitleg op papier, maar ‘live’ demonstraties. Daarvoor hebben we een locatie nodig waar werkzaamheden zoals lassen, houtbewerken et cetera kunnen verricht. Die locatie vinden we wel: er zijn genoeg opties in de regio.”

Werkgeluk
Het is uniek dat twee uitzendbureaus die in dezelfde vijver vissen, elkaar hierin opzoeken. Wiep: “Het gaat ons aan het hart. Iedereen heeft een talent en elk mens is het waard om werkgeluk te vinden.” Joop en Petra vinden dat ook. “Als je ziet hoe trots mensen zijn als het lukt… Dat is wat we willen. En als ze eenmaal ‘te plak’ zijn, zijn het trouwe werknemers.” Wiep: “Als je dat samen kunt bereiken, moet je daar toch gewoon voor gaan?” Joop zorgt ervoor dat in de regio het project al ‘rondzoemt’. “Ik noem het bij de bedrijven die ik bezoek, om af te tasten hoe het valt. Iedereen reageert enthousiast, ze zijn blij dat wij dit initiatief nemen. In deze tijd moet je elkaar versterken: samen bereik je gewoon meer!”

Volgend voorjaar dienen de initiatiefnemers het projectplan in. Als ze akkoord krijgen hebben ze 2,5 jaar tijd voor de uitvoering. “In die periode kunnen wij heel wat mensen helpen. Niet ‘een zetje in de goede richting geven’, maar van A tot Z begeleiden. Eerst over de drempel dankzij een ‘bruggenbouwer’, wij helpen met het papierwerk, dan op locatie aan de slag met een leermeester en vervolgens een mooie match met een goede werkgever!”

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: