De waarde van waardering
Ik snijd dit onderwerp aan omdat ik schrok van cijfers die ik tegenkwam: 22% procent van alle werknemers gaat met tegenzin naar het werk, maar 15% van de Nederlandse werkenden vindt zijn werk écht leuk en maar liefst 51% verliest energie gedurende de dag. Dat is toch schokkend? Terwijl het de bedoeling is dat werk je ook energie geeft! En stel je eens voor welk effect dit heeft op – de ontwikkeling van – je bedrijf.
Ik dacht meteen aan een compliment dat ik zelf kortgeleden mocht ontvangen en wat dat met mij deed. Ik loop graag hard, deze sport brengt mij letterlijk én figuurlijk verder. Hoe meer ik train, hoe sneller ik ga lopen. Mijn trainster merkte dit op: ‘Wauw Ymkje, dat gaat goed. Je loopt weer lekker!’ Na dat compliment voelde ik: ‘ja, ik kán het. En ik ging nog sneller lopen. Ik liep zelfs 10 seconden van mijn eigen recordtijd af! Ons onbewuste reageert namelijk onmiddellijk op complimenten. Het appelleert aan één van onze basisbehoeften: gehoord en gezien worden.
Weet jij op welke drie manieren werknemers het liefst gewaardeerd willen worden? Nummer 1: complimenten (oprechte waardering), 2: financieel, 3. verantwoordelijkheid toevertrouwd krijgen. Complimenten worden dus hoger gewaardeerd dan een financiële beloning! Om een werknemer een waardevol compliment te kunnen geven, moet je hem wel kennen; wat beweegt hem? Waar krijgt hij energie van? Voor veel leidinggevenden betekent dit opnieuw leren kijken naar een werknemer; de focus verleggen. Ons brein is gericht op wat níet goed gaat, daar reageren we op. En we kunnen leren ook oog te hebben voor wat wél goed gaat. Wat doet jouw werknemer écht heel goed? En hoe kun je dat benoemen? Probeer het eens en ervaar de waarde van waardering voor je werknemer én je bedrijf.
Ymkje de Vries is eigenaar van Kies Koers, hét NLP-instituut van Fryslân. Ze is gecertificeerd NLP Trainer, Master Coach en NLP Coaching trainer. Kijk voor meer informatie en aanmelden op www.kieskoers.nl. Reageren op deze column? Mail info@kieskoers.nl