Friesland Convention Partners: ‘Samen Fryslân op de kaart zetten als locatie voor zakelijke events’

Geplaatst op 18 april 2025

Meer zakelijke evenementen, congressen, symposia en seminars die aansluiten bij het duurzame en innovatieve karakter van Fryslân naar de provincie halen: dat is één van doelen van Friesland Convention Partners (FCP). Onze provincie heeft veel te bieden als het gaat om innovatie en duurzaamheid. “Samen met het bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen versterken we het imago van de regio als innovatieve zakelijke bestemming”, aldus accountmanager Jolanda Prosje van FCP en marketingmanager Jordy de Jong van Probo – het productiehuis voor resellers in print – in Dokkum.

Hoe prikkel je de zakelijke bezoekers om naar Fryslân te komen? FCP – onderdeel van Merk Fryslân – zet zich in als aanjager en adviseur om Fryslân nog beter op de kaart zetten als innovatieve en duurzame zakelijke bestemming. Door te laten zien wat de regio te bieden heeft voor deze doelgroep en dat is meer dan alleen fierljeppen, skûtsjesilen, mooie fietspaden en rust en ruimte.

“Fryslân is een provincie boordevol innovatie, onderwijs en technologie op het gebied van onder andere watertechnologie, circulariteit, duurzame landbouw en sport en dat verhaal mag vaker verteld worden zodat zakelijke bezoekers Fryslân weten te vinden voor hun congres, vergadering of bedrijfsuitje”, aldus Prosje

Samenwerking

Om de economische profilering van Fryslân te versterken is samenwerking onontbeerlijk, vinden De Jong en Prosje. Want innovatieve bedrijven – zoals bijvoorbeeld Probo – spelen een belangrijke rol als ambassadeur van hun eigen regio.

Probo is één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland, die jaarlijkse duizenden zakelijke klanten ontvangt in Dokkum. Naast werkbezoeken, worden er maandelijks klantenevents en jaarlijks een grote beurs – Printing Wonderland – georganiseerd.

,,Er komen dan ruim 3000 printprofessionals uit heel Nederland naar Fryslân”, aldus marketingmanager De Jong. En dat biedt kansen. ,,We laten niet alleen zien wat we zelf te bieden hebben als productiehuis achter meer dan 10.000 signmakers, reclamebureaus, drukkerijen, stands, interieur-eventbouwers en webshops in print, maar we brengen ook de regio onder de aandacht.”

We laten de stad Dokkum en omgeving zien en vertellen over de Admiraliteitsdagen met meer dan 100.000 bezoekers. ,,Het is niet alleen een plek, maar het is wie we zijn. Fryslân is niet saai, maar sereen. Niet achterhaald, maar vooruitstrevend. Wat anderen zien als een kleine gemeenschap, is voor ons een hechte familie. We wachten niet op oplossingen; we creëren ze zelf. “

Inspireren

Door het maken van bijvoorbeeld een speciale webpagina voor de eventbezoekers van Probo laat FCP activiteiten, overnachtingsmogelijkheden, uitjes en eetgelegenheden in en rondom Dokkum zien. ,,Zo willen we mensen inspireren om wat leuks te doen in de omgeving, langer in onze provincie te verblijven en weer terug te komen. Bijkomend voordeel is dat een zakelijke toerist meer te besteden heeft dan de reguliere toerist.”

Het is slechts een greep uit de werkzaamheden van FCP, die door het maken van bidbooks, het geven van advies over de juiste locaties, het leggen van connecties en uitzetten van marketingcampagnes ervoor zorgt dat Fryslân gezien wordt als innovatieve en duurzame bestemming voor zakelijke evenementen en congressen.

Ondertussen zijn er al successen geboekt, zoals de komst van de Nationale Conferentie Circulaire Ecenomie, die in maart van dit jaar in Leeuwarden wordt georganiseerd. Ook de IFCN Dairy conference komt naar de provincie. ,,Het is vooral een zaak van de lange adem. Soms lukt het en soms wordt er toch voor een andere locatie gekozen.”

Gezamenlijk werken we eraan om Fryslân nog beter op de kaart te zetten als innovatieve bestemming. Op die manier dragen we bij aan de economische profilering en creëren daarmee een positieve impact op het imago van Fryslân, benadrukken Prosje en De Jong. ,,Het zit in de DNA van Friezen om niet al te hard van de toren te blazen. We zijn een innovatieve en duurzame regio, waar het prachtig wonen, werken en recreëren is. Samen zetten we de provincie op de kaart als innovatieve en duurzame bestemming, dragen we bij aan de economische profilering en creëren daarmee een positieve impact op het imago van Fryslân.

Meer weten? Download ons magazine op
www.conventionsinfriesland.nl

Delen via

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: