Goede samenwerking met gemeenten en ondernemers is de kracht van RMT

Geplaatst op 9 januari 2023
Goede samenwerking met gemeenten en ondernemers is de kracht van RMT

De regiomarketing voor de recreatieve sector van de vier gemeenten in Noordoost Friesland ligt sinds eind 2013 bij de toeristische ondernemers. De overkoepelende stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) maakt beleid en zorgt voor de verbinding en uitvoering. ,,Een nieuw bestuur, nieuwe uitdagingen, er liggen weer volop kansen’’, zegt voorzitter Cathrienus Herrema.

Vroeger was er de VVV. De ‘Vereniging voor Vreemdelingenverkeer’ die in elke provincie in Nederland één of meerdere winkels had waar toeristen en dagjesmensen tips kregen om hun verblijf zo leuk mogelijk te maken. Maar dat was vroeger. Vreemdelingen in eigen land zijn er niet meer. We leven in een digitaal-tijdperk. De huidige toerist kan bijna alles online vinden. Prachtige websites, apps en social media verleiden de vakantieganger om ergens naar toe te gaan of om iets te ondernemen. Je wordt op een leuke manier aangezet om dingen te gaan doen en op ideeën gebracht waar je zelf niet opgekomen was. Dat is een fijne bron van inspiratie, maar de praktijk moet hetzelfde beeld laten zien.

,,Wie Noordoost Friesland bezoekt, moet het ‘wow-gevoel’ krijgen. Zelf beleven dat folders, websites of facebookpagina’s niet alleen maar mooie praatjes zijn, maar dat het in onze regio echt fantastisch is. Wij helpen ondernemers bij de marketing en promotie. RMT, de stichting RegioMarketing Toerisme, is de spin in het web’’, vertelt Herrema.

,,Onze kracht is samenwerken. Aanjagen, verbinden en coördineren. Noordoost Friesland op de kaart zetten waarbij we inspelen op trends, nieuwe ontwikkelingen, de vragen en het aanbod van ondernemers in de regio. Dat doen we actief, maar uiteraard spelen de ondernemers zelf daar ook een belangrijke rol in. Nogmaals, het gaat om samenwerken. Je hebt ondernemers die heel bevlogen zijn, maar ook ondernemers die alleen maar op de winkel passen. De sterke kracht schuilt in het collectief. Samen er voor zorgen dat de aantrekkelijkheid van ons gebied voor de toerist verhoogd wordt, samen bouwen aan de promotie van onze regio. Maak je een zeiltocht door Friesland dan zie je niet alleen hoe mooi de natuur is, maar ontdek je ook leuke restaurantjes, hotels, campings, B&B’s, musea en winkels. Het gaat om versterken, om verbinden. Om cultuur en kwaliteit, gericht op spreiding en langer verblijf, om meer werkgelegenheid. Om spin-off. Niet alleen je eigen ding doen.’’

Zo’n 450 ondernemers in de toeristische sector in Noordoost Friesland hebben een band met RMT. Liesbeth Schievink kent ze bijna allemaal, ook de startende ondernemers die net komen kijken. Ze is ‘chef-vergaarbak’ zegt ze lachend. Ze stelt zich bescheiden op als het over haar rol gaat als coördinator, als regiomanager van RMT, maar de mensen in het veld kennen Liesbeth als een echte aanjager, een doener. ,,Ik ken graag de mensen voor wie ik werk, zit vaak aan de keukentafel en vind het mooi dat ik weet waar ik het voor doe. RMT is goed bezig en heeft in de loop der jaren flinke stappen gemaakt. Door onze manier van aanpakken is een professionele organisatie ontstaan waar alle recreatieve ondernemers en toeristische verbanden hun voordeel mee doen. Ons doel is Noordoost Friesland met al haar kwaliteiten op de kaart te zetten en de gasten in het gebied van goede informatie te voorzien. De regiocoördinatoren voeren het uit, samen met het bestuur en de ondernemers. Maar poets de rol van de vier gemeenten in de regio niet uit hoor. Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast-Fryslân en Tytsjerksteradiel… De goede samenwerking met de wethouders en ambtenaren is goud waard. Denk ook aan de subsidieregeling Versnellingsagenda. Die biedt mooie kansen voor ondernemers. Dat heeft een positief effect op RMT.’’

Cathrienus Herrema: ,,De gemeenten tonen lef door de verantwoordelijkheid van regiomarketing voor de recreatieve sector bij ons neer te leggen. Gelukkig stellen we niet teleur. Een jaar geleden was er nog een evaluatie. Daaruit bleek dat het werk van RMT erg gewaardeerd werd. Dat sterkt ons in de gedachte dat we goed bezig zijn.’’

,,Maar stilzitten, dat is er niet bij’’, vult Liesbeth Schievink enthousiast aan. ,,We willen meters maken. Toekomst gericht bezig zijn. We zijn met z’n allen op de goede weg, zelfs tijdens Corona was het ‘bal’ en deden we het in de regio voortreffelijk. Maar er liggen nog voldoende uitdagingen op ons pad. We hebben ambities. Een streven om beter te worden, om te groeien. Steeds weer nieuwe dingen bedenken, aanhaken bij provinciale marketingcampagnes. Zoals de nieuwe campagne met als thema: Opfriesen. Frisse energie opdoen tijdens de koude, donkere dagen. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie om toerisme het hele jaar door te stimuleren. ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, zei Johan Cruijff ooit. Met deze duurzame campagne laten we zien dat Friesland niet alleen mooi is in de zomer, maar ook in de herfst- en winterperiode.’’

rmtnof.nl

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: