In gesprek met Stichting RMT en Merk Fryslân, deel 1: ‘We willen toerisme het jaar rond laten groeien’

Geplaatst op 16 april 2024
In gesprek met Stichting RMT en Merk Fryslân, deel 1: ‘We willen toerisme het jaar rond laten groeien’

In een driedelige serie praten we met Stichting RMT en Merk Fryslân over de toekomst van toerisme en recreatie in onze regio en heel Friesland. Directeur Martin Cnossen van Merk Fryslân, voorzitter Sigrid Hoekstra van Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en Liesbeth Schievink, regiomanager bij RMT, schetsen samen een duidelijk beeld. Tipje van de sluier: langere seizoenen, meer duurzaamheid en volop samenwerking.

Op dat laatste begrip haakt Sigrid meteen in: “Als we niet samenwerken zijn we als organisaties allemaal eilandjes op zich en bereiken we veel minder. Zonder sterke verbindingen komen we simpelweg niet verder.” Martin vult aan: “We hebben als Merk Fryslân dan ook een officiële samenwerking met RMT: het is veel logischer om vanuit één visie te werken en samen stappen te zetten.” Liesbeth vertelt: “Daarom zit ik bijvoorbeeld vaak bij de weekstart van Merk Fryslân: dan kunnen we gemakkelijk informatie en ideeën uitwisselen.”
Heel praktisch leidt dat bijvoorbeeld tot het koppelen van evenementen. Sigrid: “Zo is de foldermarkt die RMT en Bestemming Noardwest samen organiseren, direct na het Frysk Toerisme Kongres op 19 maart. Zo ontmoeten ondernemers het hele Friese toeristische netwerk in één keer.” Liesbeth: “Wij zijn er om toeristische organisaties vooruit te helpen. Dit is één van de manieren waarop we dat doen.”

Seizoen verlengen

Martin vertelt dat er samengewerkt wordt aan uitgangspunten zoals versterking van het totale aanbod. “Toeristen denken niet in regio’s als Noordoost en Zuidwest: zij bezoeken de provincie Friesland. Daarom is het als ondernemer handig om – bijvoorbeeld via RMT –  in verbinding te staan met de toeristische sector in de provincie. Door aan te haken bij andere ondernemers, versterken we met z’n allen het aanbod en kunnen we ervoor zorgen dat bezoekers langer blijven.”
Sigrid vult aan: “Niet alleen langer in de zin van meer nachten, maar vooral ook langer qua seizoen. Tot en met oktober loopt het goed, dan hebben toeristische ondernemers het druk. Daarna valt het bijna stil, dat is zonde.” Visit Friesland, onderdeel van Merk Fryslân, heeft daarom eerder een najaarscampagne gehouden met als thema Opfriesen: opladen en frisse energie opdoen in Friesland tijdens de herfst- en wintermaanden.

Toename toerisme

Martin vertelt dat zulke campagnes onderdeel zijn van een strategische visie die de provincie overstijgt. “Ook op landelijk niveau werken we samen. Merk Fryslân is de officiële destinatiemanagement-organisatie voor Friesland, voor andere provincies heb je die ook. Daarnaast is er het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), de nationale destinatiemanagement-organisatie voor Nederland. Van daaruit hebben we onderzocht hoe het toerisme in Nederland er in 2030 uit zal zien: het aantal mensen dat vanuit het buitenland Nederland bezoekt, zal verdubbelen en het binnenlands toerisme zal met een kwart toenemen. Dat betekent nogal wat voor onze sector. Hoe profiteren we hier optimaal van? Het idee is om geen extra drukte te veroorzaken op het moment dat er al een piek is in het aantal bezoekers, maar recreatie en toerisme juist het jaar rond te laten groeien. Precies wat Sigrid zegt: het seizoen verlengen.”

Hoe Merk Fryslân en RMT dat voor zich zien en hoe recreatie en toerisme meer ingebed wordt in de (Noordoost-)Friese samenleving, daarover gaan we voor de volgende editie in gesprek. Dit was deel 1 van een driedelige serie.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: