Meer toeristen naar Noordoost-Friesland halen en vooral zorgen dat de gasten ter plekke genieten van al het moois dat de regio te bieden heeft. Dat is het doel van de Stichting RegioMarketing en Toerisme (RMT) Noordoost Friesland, kortweg RMT NOF genoemd. De organisatie wil nog meer de samenwerking opzoeken, maar ook de Friese inwoners kunnen een bijdrage leveren, aldus voorzitter Sigrid Hoekstra en RMT regisseur Liesbeth Schievink.
“We moeten op de trommel blijven slaan om dit unieke gebied onder de aandacht te brengen”, leggen Schievink en Hoekstra uit. Met regisseur Liesbeth en regiocoördinator Adriana Visser als spinnen in het web doet de RMT NOF dit al door nauw samen te werken voor, door en met toeristische ondernemers, door kennis en informatie te delen, door ondersteuning met cijfers en trendinformatie, door deel te nemen aan diverse provinciale campagnes en door de website ‘Erop uit in Friesland’, waar unieke uitjes en activiteiten voor de toeristen zijn te vinden.
De RMT NOF – die gefinancierd wordt door de vier gemeenten in de Noordoosthoek van Friesland – zit tot diep in de haarvaten van de regio, aldus aanjager Schievink. “We hebben contacten met veel partijen in de recreatieve en toeristische sector: van ondernemers, culturele organisaties, agrariërs tot de detailhandel, want shoppen is ook vrije tijd.”
Beter
Er ligt nog genoeg missionair werk voor het RMT NOF met als doel om de regio nog beter op de kaart zetten. Want Noordoost Friesland heeft bijzonder veel te bieden, benadrukken Hoekstra en Schievink. “We hebben zo’n mooi gebied met vijf streekmerken: twee nationale parken De Alde Feanen en het Lauwersmeer met het Dark Sky Park, de vestingstad Dokkum, de Waddenzee als UNESCO erfgoed en het Nationaal- en Icoonlandschap van de Noardlike Fryske Wâlden.”
Deze diversiteit van Noordoost Friesland moet nog meer onder de aandacht gebracht worden, ook door de provinciale marketingorganisatie Merk Fryslân. Door de samenwerking met Merk Fryslân krijgt het RMT NOF toegang tot grote landelijke campagnes, waardoor de diverse en kleurrijke regio in de Noordoosthoek van Friesland steeds verfijnder op de kaart kan worden gezet.
De Friese inwoners kunnen daarbij actief helpen. “We willen de toeristen attenderen op de diversiteit aan natuur en cultuur. Van de vijf streekmerken, maar ook al het moois daartussen. En dat allemaal op wandel- of fietsafstand.”
De toeristen dragen niet alleen bij in economische zin, maar laten de Friese inwoners ook zien dat ze trots op hun eigen regio mogen zijn. “De mensen die naar deze regio komen zijn vooral de actieve vakantiegangers, zoals wandelaars, fietsers en vogelaars, Ze zijn verbonden met natuur en cultuur en daar vinden de toeristen en inwoners elkaar. De Friese burgers kunnen ambassadeurs worden van hun eigen regio. Als iedere inwoner drie leuke, actieve of interessante activiteiten weet te benoemen, is dat al heel goed.”
