Jongeren helpen de regio vooruit in Scholenchallenge

Geplaatst op 23 december 2025

Hoe zorg je ervoor dat jongeren uit Noordoost-Friesland niet alleen leren voor een toets, maar voor de echte wereld om hen heen? Binnen de T&T-scholenchallenge gebeurt dat vanzelf. T&T staat voor Technologie & Toepassing, een nieuw praktijkgericht vak voor middelbare scholieren.

Scholen, bedrijven en instellingen werken samen aan opdrachten die rechtstreeks uit de praktijk komen. Het netwerk van Onderwijs in Bedrijf zorgt er bovendien voor dat vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten, zodat opdrachten bij de juiste leerlingen terechtkomen en ondernemers niet worden overspoeld.

Een opdracht die je thuis zó kunt tegenkomen

Bij Aeres Buitenpost is praktijkgericht werken al een aantal jaar dagelijkse kost. Docent, examensecretaris en stagecoördinator Wiranda Stam begeleidt er projecten waarbij leerlingen oplossingen bedenken voor echte bedrijven. Dit jaar is Kwadrant/Haersmahiem een van de vier opdrachtgevers binnen de Scholenchallenge.

Bea Zuidema, praktijkopleider bij Haersmahiem, bracht drie thema’s in, waarvan er twee door de leerlingen zijn gekozen: hoe ervoor gezorgd kan worden dat bewoners hun medicijnen niet vergeten en hoe ouderen digitaal vaardiger kunnen worden. “Oma begrijpt haar tablet niet”, zegt Wiranda. “Daarmee is de opdracht meteen duidelijk én herkenbaar.”

Deze vraagstukken zijn voor zorgmedewerkers dagelijkse kost. Bea: “Ik waard frege om mei te tinken oer de tema’s. Dit is hiel ynteressant foar de learlingen, foaral it tema oer de medisinen. Dat is ek taastber foar de learlingen.”

Praktijkgerichte vak Groen

Tientallen leerlingen waren aanwezig bij de kick-off in Haersmahiem. Een deel van hen koos vervolgens voor één van de opdrachten van Kwadrant/Haersmahiem. De groep van Aeres bestaat uit derdeklassers die het praktijkgerichte vak Groen volgen.

De leerlingen bezoeken het verpleeghuis, krijgen uitleg over het werk daar en nemen de opdracht mee terug naar school. In de lessen leren ze onderzoeken, ontwerpen en stap voor stap ideeën aanscherpen. “Veel leerlingen denken bij techniek aan lassen of sleutelen aan een auto”, zegt Wiranda. “Maar ook dit is techniek.”

Onderwijs in Bedrijf verbindt scholen aan bedrijven en instellingen. Wiranda: “Als dat niet bestaat, kunnen we niks. Voor een goed contact met bedrijven is een netwerk en tijd nodig. In het onderwijs is dat niet altijd ruim beschikbaar. Onderwijs in Bedrijf onderhoudt de contacten en voorkomt dat organisaties overlopen worden door verzoeken. Voor het onderwijs is dat echt goud waard.”

Frisse blikken en nieuwe ideeën

Bea ziet hoe leerlingen out-of-the-box denken: “Se binne hiel kreatyf en ûnbefongen. Learlingen ha de middelen ek: Copilot, ChatGPT. Se binne der hiel handich yn om dingen by elkoar te krijen.” Leerlingen komen volgens Wiranda vaak met oplossingen waar volwassenen nooit aan zouden denken: “Ze kijken ruimer en veel jeugdiger naar hetzelfde probleem.”

Toekomstige werkgever

Bea merkt dat jongeren bij Haersmahiem ontdekken dat de zorg veel breder is dan ze dachten. “Der bart folle mear yn in fersoarchingshûs as dat bern faak tinke.” Naast dat de leerlingen een product afleveren, geeft het ook zichtbaarheid aan leerlingen als potentiële werkgever. Bea: “De learlingen witte no dat de doarren iepen steane. Miskien fine se it letter leuk om ek by ús te wurkjen.”

In januari sluiten alle scholen het traject af met een presentatiemarkt. Daar beoordelen opdrachtgevers – waaronder Kwadrant – de oplossingen van de leerlingen.

Wil je meer weten over Onderwijs in Bedrijf? Kijk dan op www.onderwijsinbedrijf.frl

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: