Zeshonderd mobiele biertaps, dertien koelwagens, honderden koelkasten en een paar kilometer aan uitgifteplanken: het materiaal van Thijs Zwart Horeca Tapservice staat sinds 16 maart 2020 stof te verzamelen. Maar Thijs Zwart en ‘zijn jongens’ staan niet stil. Meteen na de eerste coronapersconferentie begonnen bij Thijs de raderen te draaien en binnen no time werd de Feanster onderneming omgeturnd.
“Een wendbare organisatie? Ja, dat zijn we wel. Maar ik noem het zelf gewoon omdenken.” Thijs Zwart is zo’n selfmade ondernemer die kansen ziet als het tegenzit. “We doen nu onderhoud van horeca-apparatuur, installatie van aircosystemen en elektrisch vervoer van bier naar bijvoorbeeld de eilanden”, somt hij vlotjes op. Maar achter de glimlach zit ook verdriet. Want de helft van je team moeten laten gaan, dat gaat niemand in de koude kleren zitten. En dat was wel wat moest gebeuren toen duidelijk werd dat de hele evenementensector op zijn gat kwam te liggen naarmate de coronacrisis aanhield. “Normaal gesproken leveren wij in heel Nederland horecamateriaal voor (tent)feesten en festivals: de biertaps, de koelkasten, etc. We hebben afgelopen zomer nog wel mobiele tapwagens geleverd aan horecagelegenheden die terrassen op grote pleinen mochten neerzetten, maar dat was toen. En dit is nu. Wij kunnen niet afwachten ‘hoe het komt’, we moeten door.”
Koeltechniek en airco’s
Het onderhoud van horeca-installaties deed men bij Thijs Zwart al, maar koeltechnisch onderhoud moest een andere partij doen. Tot vorig jaar een werknemer van Thijs aangaf dat hij graag verder wilde in de koeltechniek. “Onze jongens denken enorm met ons mee, echt geweldig. We hebben sindsdien certificaten behaald in de koeltechniek en een zware online audit gedaan. Ons voorlopig certificaat is inmiddels verlengd naar een volwaardige. Ideaal, nu kunnen we ook de koeltechniek zelf doen.” In de hete zomer van 2020 waren airco’s bovendien niet aan te slepen, zag Thijs. “We zijn airco’s gaan verkopen, plaatsen en onderhouden. Daar hebben we de hele zomer door werk aan gehad. Bovendien verwarmen die airco’s in de winter, dus dat werk gaat ook door. Uiteraard moet het wel groeien, maar in Almere – waar we een pand verhuren – hebben we goed contact met Essent, die hebben een project ‘energie en wonen’ waarmee duidelijk wordt gemaakt dat je je airco op zonnepanelen kan laten draaien.”
Bier elektrisch vervoeren
Duurzaamheid: daar zit meer werk in, begreep Thijs meteen. “Elke bierbrouwerij is bezig met verduurzamen, daarom zijn wij ons ook op kleinschalig biertransport gaan richten.” Eén van Thijs zijn werknemers is bezig zijn vakdiploma voor het installeren en onderhouden van tankbierinstallaties te halen, bij FIB Beer Systems in Leeuwarden. “Daarbij opgeteld de NIWO-vergunning voor beroepsgoederenvervoer en wij zijn ook biertransportbedrijf!” Er draait al een pilot, waarbij twee brouwers zich hebben aangesloten. “Als er bij de veerboot naar Ameland drie verschillende vrachtauto’s van drie biermerken staan te wachten, kost dat veel brandstof en CO2. Als wij daar staan, met een kleine elektrische vrachtauto met bier van al die brouwers daarin, is dat veel beter. Ook in grote steden wil men geen vrachtauto’s op brandstof meer binnenlaten: vanaf een hub met tanks kunnen wij het bier verder de stad in vervoeren.”
Doorzetten
Thijs heeft nog steeds vertrouwen en energie. “Ik weet dat het goedkomt. Maar ik ben hier wel elke dag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds. Het is nu een kwestie van volhouden en doorzetten. Dat is eigenlijk geen keuze, want als ik dat niet doe, gaat het wel mis. Met mijn berekeningen ben ik al bij mei: dat op een gezonde manier halen is mijn doel. En hopen dat alles weer opengaat, want dat is toch het mooiste en daar leven onze jongens ook voor: de feesten, de festivals, de sfeer… We missen het. Maar we zijn er nog en daar gaat het om.”