In 2001 besloten Frans van Wieren en Douwe Vellinga om Van Wieren & Vellinga op te richten. Een goede zet want inmiddels bestaat het accountantskantoor bijna een kwart eeuw en heeft het een goede naam in Dokkum en omgeving opgebouwd. Van Wieren & Vellinga, met 20 medewerkers in dienst, richt zich op het MKB. Samen stappen ondernemen is het credo. Dat gaat verder dan het bijhouden van financiële administraties en het opstellen van jaarrekeningen en belastingaangiften.
,,Als gevolg van automatisering en digitalisering verschuift de focus van de accountant steeds meer naar adviseur’’, zegt Frans van Wieren. ,,Cijfers en bedrijfsprocessen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.’’
Van Wieren zit niet aan z’n bureau vastgeplakt maar is regelmatig op locatie te vinden. ,,Als accountant kijk ik vaak in de keuken van bedrijven. Leveranciers, de productie, transport, medewerkers, wet- en regelgeving… Het zijn allemaal facetten die een bedrijfsproces beïnvloeden. Vooruitkijken en tijdig inspelen op veranderingen is cruciaal voor het voortbestaan van een bedrijf. Misschien heb je de eerste 5 jaar een goede boterham, maar is het de vraag of je er over 10 jaar nog wel bent… Bedrijfsprocessen analyseren, een strategie bepalen en op tijd beslissingen nemen, dat is belangrijk.’’
De accountant is de ‘huisarts’ van de ondernemer, vervolgt Van Wieren. ,,Zo kun je het zien. Als vertrouwenspersoon ken je de problemen die er spelen en word je bij belangrijke keuzes, twijfels en beslissingen om advies gevraagd. Bij ons is dat meedenken op organisatorisch vlak, naast de financiële expertise. Kom ik er niet uit, is het echt specialistisch, dan schakelen wij als accountantskantoor externe hulp in, zoals een huisarts een specialist.’’
Veel bedrijven zijn bezig met duurzaam ondernemen. ,,Dat is een hot item. Wie toekomstbestendig wil zijn, moet aan de slag’’, weet Van Wieren. ,,Isoleren, zonnepanelen plaatsen, investeren in energiezuinige machines… Prachtig, maar al die investeringen moeten wel betaald worden. Kan dat? Waar ligt de prioriteit? Zijn er financiële en fiscale regelingen die het investeren gemakkelijker maken? Daarnaast spelen veel meer zaken een rol. Hoe staat het met de inkoop. Is die wel duurzaam? Werk je als bedrijf met verantwoorde partijen? Hoe energie-efficiënt is het transport? Duurzaamheid is een interessante materie en raakt alle facetten van een organisatie.’’
Bij tal van bedrijven moet het kwartje nog vallen. Van Wieren: ,,Het ontbreekt aan geld of bewustwording. De koplopers zijn volop met duurzaamheid bezig, nu moet het grote peleton nog in beweging komen. Dat moet in de gaten hebben dat doortrappen niet voor niets is, wil je als winnaar over de streep komen. Stilzitten is geen optie. Wie vandaag verduurzaamt, begint morgen al met terugverdienen. Doe je dat niet, dan blijf je zitten met de hoge kosten die je hebt en die kosten zullen alleen maar oplopen. Voor je het weet, krijg je met de nieuwe wetgeving te maken. Daar moet je klaar voor zijn. Bovendien, consumenten worden steeds kritischer, opdrachtgevers laten duurzaamheid in de aanbesteding terugkomen, je komt moeilijk aan investeerders, het risico van niets doen kun je niet nemen. Ook al heb je niets met de planeet of het klimaat, dan zijn er financieel genoeg redenen om als ondernemer te investeren in duurzaamheid.’’