Retailcommissie Buitenpost: meer activiteiten voor en door het dorp

Geplaatst op 13 januari 2023
Retailcommissie Buitenpost: meer activiteiten voor en door het dorp

Samen meer doen als ondernemers in Buitenpost: dat is de insteek van de retailcommissie van de Business Club Buitenpost (BCB). ,,We willen activiteiten vanuit het dorp en voor het dorp organiseren”, aldus voorzitter Thom Wijbenga.

Het centrum van Buitenpost gaat volgend jaar op de schop. Voor een groepje ondernemers aanleiding om afgelopen april de retailcommissie op te richten, aldus voorzitter Wijbenga. ,,Met de opknapbeurt van het centrum op komst, wilden we daarop inhaken als ondernemers. We zijn gaan brainstormen met elkaar tijdens een ondernemersontbijt in mei van dit jaar. We willen laagdrempelige activiteiten organiseren om meer mensen naar Buitenpost te trekken. Dit is goed voor de retailers – de winkels met een toonbank – maar het brengt ook saamhorigheid en verbinding in het dorp. We willen de samenwerking opzoeken met verenigingen en die een podium geven. Maar we willen ook nadenken over mooie verlichting in het centrum. Zo gaan we samen aan de slag met laagdrempelige initiatieven en ideeën, waardoor je draagvlak creëert en zo bouwen we onze activiteiten heel rustig op in samenwerking met het dorp.”

De eerste activiteit van de retailcommissie in september  – ‘Kleintje Buitenpost’ – was een groot succes. ,,Het was een gezellige middag in het centrum van Buitenpost met muziek, kraampjes, eten, drinken en gezelligheid. En in december hebben we de Sinterklaasactie, waarbij bezoekers aan Buitenpost leuke prijsjes kunnen winnen. We willen zo ieder jaar vier activiteiten op de rol zetten. Begin 2023 gaan we weer met elkaar om tafel en dan gaan we ideeën uitwerken voor het nieuwe jaar”, vertelt Wijbenga over de plannen van de retailcommissie van de BCB.

Blij

De werkgroep centrumplan Buitenpost is blij met de komst van de retailcommissie, die zich in wil zetten voor de promotie  van het winkelcentrum. ,,We zijn blij dat de retailers hun eigen ideeën op tafel leggen en de samenwerking met elkaar en andere partijen in het dorp opzoeken”, aldus werkgroepvoorzitter Tjeerd Douma. ,,We hebben gekeken naar wat er moet gebeuren om het Buitenposter centrum aantrekkelijker te maken voor bezoekers, ondernemers en omwonenden. De plannen zijn uitgewerkt in een schets. Door delen autovrij te maken, zoals de Kerkstraat en het Nijensteinplein, en met meer terrassen en groen, hopen we dat het bezoekers uitnodigt om langer te blijven. We zien ook veel leegstand en we hopen dit in te vullen met woningen en andere functies. Het Nijensteinplein moet een gezellige plek worden waar mensen kunnen zitten op het terras en waar plaats is voor evenementen en optredens. De plannen zijn goedgekeurd door de gemeente Achtkarspelen, die er ruim twee miljoen euro voor heeft uitgetrokken. In de loop van volgend jaar wordt hopelijk begonnen met de uitvoer. De nutsbedrijven hebben laten weten dat er eerst nieuwe gas- en waterleidingen moeten worden gelegd en daarna kan het centrum verder worden opgeknapt.”

De werkgroep blijft voorlopig bestaan om, samen met de gemeente en ondernemers, de plannen rondom de opknapbeurt van het centrum te begeleiden. ,,Drie extra ondernemers uit de Kerkstraat hebben zitting genomen in de werkgroep 2.0, zoals ik die noem. De plannen liggen er in grote lijnen, maar in details kunnen we nog meedenken over de uitvoering”, aldus Douma. ,,Wat voor materialen worden er gebruikt, waar komen de plantenbakken te staan: over dat soort vragen kunnen we samen meedenken.”

Verbinding

Verbinding zoeken met elkaar staat centraal, aldus de Wijbenga en Douma. ,,De gemeente investeert in de stenen, de ondernemers zorgen voor aanbod en activiteiten en de inwoners en bezoekers van Buitenpost investeren in de ondernemers. Op die manier hou je elkaar in stand.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: