Snobbersguod, Oalje en Sa, Kâlde Dranken, Snypsnaren en de Broadsjesmarderij: het is slechts een greep uit de Friese woorden die boven de schappen staan in het tankstation van Fieten Olie Aldwâld. Eigenaren Wilco Hellinga en Gerrie de Boer vinden het belangrijk om de Friese taal zichtbaar te houden en zoveel mogelijk te gebruiken. “We willen zo ons unieke en bijzondere karakter benadrukken in de kleine dingen.”
‘Praat mar Frysk’ staat er op de deur en zowel binnen als buiten worden diverse Friese benamingen gebruikt. “Het is mooi om je met de winkel op de regio te richten. We willen het echter wel luchtig houden. Onze klanten kunnen het erg waarderen. Zodra we echter merken dat iemand de Friese taal niet spreekt, schakelen we direct over.”
Provinciale subsidie
Projectcoördinator taalpromoasje & relaasjebehearder Petra Louwenaar van de Afûk hoopt dat meer bedrijven in de voetsporen van Fieten Olie Aldwâld zullen treden. Om ondernemingen te stimuleren heeft de provincie Fryslân dit jaar 559.000 euro beschikbaar gesteld aan subsidie voor zichtbaarheid van de Friese taal. Bedrijven kunnen daar tot en met 10 december 2025 aanspraak op maken als ze met een goed plan komen hoe ze de Friese taal binnen hun eigen onderneming meer zichtbaar willen maken.
Het plan kan via de website van de provincie ingediend worden en wordt door Afûk voorzien van een adviesbrief, waarna het plan wordt voorgelegd aan de provincie. Vervolgens wordt bij goedkeuring tachtig procent van de kosten vergoed door de provinciale regeling en is twintig procent voor eigen rekening, legt Louwenaar uit.
Praat mar Frysk
Het idee om meer aandacht te geven aan de Friese taal werd direct goed ontvangen door het hoofdkantoor van Fieten Olie, gaan De Boer en Hellinga verder. “Als Drents bedrijf houden ze wel van regionale initiatieven. De reacties van de meeste klanten zijn ook heel positief.”
Zelf zijn ze samen met ‘Praat mar Frysk’ van de Afûk met de zichtbaarheid van het Fries aan de slag gegaan, leggen de eigenaren van Fieten Olie Aldwâld uit. “Zo heeft Afûk de suggestie gedaan om het woord snypsnaren te gebruiken, wat snuisterijen betekent. We begroeten iedereen in het Fries, maar er staat bijvoorbeeld geen Fries op de menukaart. Uitzonderingen zijn de speciale broodjes onder de titel ‘De Pomp Aldwâld Specials’.
Zo is er bijvoorbeeld een broadsje Hindrik en Jaap te krijgen bij het tankstation. “Dat zijn broodjes die klanten zelf hebben bedacht en heel goed lopen. Het broodje krijgt dan de naam van de klant. Het is meer ludiek en dat vinden de klanten leuk.”
Het Fries is niet een doel op zich, maar geeft wel een stukje authenticiteit aan het Aldwâlder tankstation. “Wij laten zien dat we het op onze eigen manier willen doen. Zo onderscheiden we ons en dat bevalt ons en de klanten goed.”
Afûk verwacht dat de aanmeldingen voor de zichtbaarheidsregeling van de Friese taal na de zomervakantie weer zullen oplopen, aldus Louwenaar. “Ons doel is om zo het gebruik en de zichtbaarheid van de Friese taal bij bedrijven, overheid, onderwijsinstellingen en sportverenigingen te blijven promoten.”