‘We gaan voor een duurzaam en beleefbaar Friesland’

Geplaatst op 3 oktober 2024

In de vorige twee edities van dit magazine spraken we over toerisme en recreatie met directeur Martin Cnossen van Merk Fryslân, voorzitter Sigrid Hoekstra van Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT) en Liesbeth Schievink, regiomanager bij RMT. Zij vertelden over samenwerking, seizoensverlenging en groei van toerisme. In deze editie praten we verder over de beleving van toerisme en brede welvaart.

Martin vertelt dat in de regio Noordoost-Friesland de toeristische capaciteit nog flink kan worden uitgebreid. “Er kunnen plat gezegd nog wel 2500 bedden bij. Niet in enorm grote locaties, kleinschaligheid past veel beter bij het gebied. Ik vind de gerenoveerde Suvelfabryk in Ljussens daarvan een prachtig voorbeeld: deze ondernemers bieden nu vakantieappartementen voor diverse doelgroepen.” Liesbeth en Sigrid vullen Martin aan met voorbeelden zoals Boutique hotel Bij de Pastorie in Reitsum, Terpboerderij Stilleven in Jannum en Poutsma Staete bij Wierum. Martin: “Op allerlei plekken komen bijzondere panden vrij waar je iets moois van kunt maken.” Sigrid benadrukt dat het daarvoor nodig is dat gemeenten meedenken. “We moeten er met elkaar voor zorgen dat ondernemers met goede ideeën niet vijf jaar nodig hebben om met hun plannen te kunnen beginnen, maar binnen een half jaar aan de slag kunnen.”

Gastheerschap

Liesbeth vindt dat bijvoorbeeld Museum ’t Fiskershúske in Moddergat en dependance It Grenaatfabrykje interessante activiteiten bieden voor bezoekers. “Als RMT vertellen we graag over dit soort locaties. Onze stichting is eigenlijk een netwerk van alle platforms die zich in deze regio hebben verenigd, we zitten echt in de haarvaten van Noordoost-Friesland.”

Sigrid noemt een voorbeeld van zo’n platform: het Gastengilde. “Dit is een samenwerkingsverband van zo’n tachtig kleinschalige recreatieondernemers in de regio die elkaar stimuleren, ondersteunen en naar elkaar doorverwijzen. Zo vinden gasten altijd een plekje om te overnachten.” Ze voegt er meteen aan toe: “Al die gasten moeten ook ergens kunnen eten. De openingstijden van horeca zijn echter beperkt en daarmee ook bijbehorende voorzieningen zoals openbare toiletten. Als je dat kunt uitbreiden, kun je bezoekers ook op die manier beter vasthouden.”

Voor bezoekers én inwoners

Martin: “Het is belangrijk om voor dit soort zaken een plan te hebben dat regio-overstijgend is. De hoofdvraag is dan: hoe delen we in de toekomst de ruimte met elkaar in onze provincie? Wij zitten met allerlei partijen aan tafel om daarover mee te denken en te praten. Recreatie en toerisme neemt in deze plannen een steeds grotere positie in.” Voor het Waddengebied bestaat al een paar jaar een vastomlijnd idee: dat moet in 2030 één van de duurzaamste bestemmingen van Europa zijn. Martin: “Duurzaam eten, drinken, slapen, reizen en recreëren is dan de norm. Niet alleen als vakantiebestemming, maar ook als leefgebied.” Liesbeth haakt in: “Dus weer: niet alleen voor bezoekers, óók voor inwoners.”

Duurzaam en beleefbaar

Sigrid: “Voor ondernemers bieden deze ontwikkelingen veel kansen, die je eigenlijk meteen zou moeten aangrijpen. Maar ik weet zelf ook heel goed: de waan van de dag neemt je gemakkelijk mee. Dan is het heel fijn dat je bij bijvoorbeeld het RMT handvaten kunt krijgen. Ik doe dan ook mijn best om op zoveel mogelijk momenten en evenementen mijn oor te luister te leggen, contacten te leggen en vooruitgang te stimuleren.”

Martin: “Zo hebben we allemaal onze eigen rol, met als doel het geheel te versterken. Dat gaat van concrete zaken zoals marketingactiviteiten, tot aan trendwatching en visieontwikkeling.” Hij is blij dat recreatie en toerisme inmiddels niet meer alleen wordt gezien als economische activiteit, maar als onderdeel van de brede welvaart in de provincie. “We gaan voor een duurzaam en beleefbaar Friesland, voor zowel inwoners als bezoekers.”

Merk Fryslân en RMT gingen in deze driedelige serie in gesprek over de inbedding en groei van recreatie en toerisme in de (Noordoost-)Friese samenleving.

Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT)

Merk Fryslân

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: