“Hoe heb je het in zo’n korte tijd voor elkaar gekregen om zoveel medewerkers te werven?” Deze vraag stelt regiomanager Aly Meindertsma van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Friesland aan franchisenemer Michel Groenewegen. Hij runt de McDonald’s in Harlingen en Drachten (Omloop en AZeven) en ook de nieuwe vestiging in Dokkum. Binnen vier dagen solliciteerden 270 mensen voor een baan bij de McDonald’s in Dokkum.
Het is de wens van iedere horecaondernemer om te kunnen kiezen uit zoveel sollicitanten. Bij de meeste horecabedrijven schreeuwen de eigenaren om personeel. “Voor de coronacrisis was het al een uitdaging om goed personeel te vinden, na al die lockdowns is dat alleen maar moeilijker geworden”, vertelt Aly Meindertsma. Michel Groenewegen glimlacht van trots. “We hebben via de krant, social media en Led-screens langs de weg kenbaar gemaakt dat we op zoek waren naar medewerkers voor de McDonald’s in Dokkum. Na sollicitatiegesprekken in de IJsherberg hebben we meteen 141 mensen aangenomen, tussen de 15 en 55 jaar. Daarvan zijn er nog steeds 136 in dienst. Al deze mensen worden getraind bij onze vestigingen in Harlingen en Drachten. We hebben speciaal twee chauffeurs in dienst genomen om deze mensen te halen en te brengen, een hele operatie. Zij worden zeven dagen in de week getraind zodat ze straks in Dokkum meteen aan de slag kunnen. Het mooie van het runnen van een McDonald’s is dat de werkwijze overal gelijk is.”
Actieplan Toekomstbestendige Banen
Daarmee onderscheidt een restaurantketen als McDonald’s zich van andere horecabedrijven. “Dat maakt het in onze branche soms ook zo lastig, er zijn zoveel verschillende bedrijven. Vooral MKB-bedrijven hebben het zwaar. Door personeelstekorten staan eigenaren zelf op de werkvloer. Dat terwijl de drukte in de horeca niet is afgenomen. Vooral afgelopen zomer was het overal in Friesland enorm druk met toeristen. Dan hebben horecabazen geen tijd om ook nog eens personeel te werven en helemaal niet voor de lange termijn”, aldus Aly Meindertsma.
KHN Regio Friesland heeft in samenwerking met de provincie Fryslân, het Friese onderwijs en andere stakeholders het actieplan Toekomstbestendige Banen opgesteld. “We moeten meer samenwerken om het tekort aan mensen op te vangen en als horeca willen we weer laten zien hoe mooi ons vak is”, zegt de Friese regiomanager van de KHN.
Ook de eigenaar van de McDonald’s probeert het werk voor zijn personeel zo aantrekkelijk mogelijk te maken nu de banen voor het oprapen liggen. “Wij proberen ons te onderscheiden met goede salarissen voor onze restaurantteams Harlingen, Drachten en Dokkum, maar ook door flexibel te zijn. Bij ons bepalen mensen zelf wanneer ze werken, de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn goed en wat minstens zo belangrijk is: we hebben aandacht voor ons personeel.”
Doorgroeimogelijkheden
Volgens Meindertsma is dat precies het verschil met een aantal jaren geleden. “Toen stelde de werkgever de eisen. Tegenwoordig is het beter om als ondernemer aan te geven wat je te bieden hebt.” Het mooie aan werken in de horeca is volgens Groenewegen dat geen dag hetzelfde is. “Op het moment dat anderen werken, ben jij lekker vrij. Sommigen vinden dat een nadeel, maar je kunt het juist ook als een voordeel zien. Bovendien heb je bij een bedrijf als McDonald’s de kans om door te groeien. Al onze managers zijn ooit als medewerker begonnen. Zelf ben ik in de jaren tachtig ook begonnen als hamburgerbakker. Nu ben ik franchisenemer van vier vestigingen in Friesland.” Zowel Groenewegen als Meindertsma raden mensen aan om te komen proeven van de Friese horeca en te ontdekken hoe leuk het werk is. “Vooral Friezen hebben het in zich om gastvrijheid te bieden. En iedereen kan het leren. Dus grijp je kans en je wilt nooit meer iets anders.”
Fotobijschrift: Franchisenemer Michel Groenewegen van McDonald’s en regiomanager Aly Meindertsma van KHN Friesland.