Je gasten alles kunnen vertellen over het landschap, de natuur en de cultuurhistorie van de regio. Dat is een van de doelen van de cursus Gastheer (m/v) van Nationaal Landschap Noardlike Fryske Wâlden. Begin dit jaar deed een groep van 25 recreatieondernemers mee aan deze cursus. Onder hen Harmke de Vries van recreatiebedrijf Brêgeham in Oudega (Sm.) en Gerry Talma van camping ‘t Heidestek in Twijzelerheide.
In vier avonden hebben de cursisten geleerd hoe het landschap van de Noardlike Fryske Wâlden is ontstaan en vooral hoe je dat nu nog kunt zien. Ze kennen het verhaal achter de dobben, boomsingels, wijken en pingoruïnes. En de toeristische ondernemers herkennen nu de gekraagde roodstaart, de keninginne fan ‘e Wâlden. Verder kunnen ze na de cursus de mooiste wandel- en fietsroutes aandragen en weten ze alles over storytelling, die manier waarop je een verhaal op eigen manier kunt overbrengen. “De cursus was goed georganiseerd en ik heb er veel van opgestoken. Ik ben me heel bewust geworden van de omgeving”, reageert Gerry Talma enthousiast. Harmke de Vries beaamt deze woorden. “We moeten trots zijn op onze mooie regio.” Wat haar ook erg aansprak aan de cursus was het contact met collega-ondernemers. “Je kunt onderling kennis en ervaring uitwisselen”, aldus Harmke.
Initiatief
De cursus Gastheer (m/v) van Nationaal Landschap Noardlike Fryske Wâlden is een initiatief van vereniging Noardlike Fryske Wâlden (NFW) in samenwerking met IVN Natuureducatie en Regiomarketing Toerisme Noordoost-Friesland en is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de provincie Fryslân. De vereniging NFW vindt het geweldig dat dit jaar opnieuw veel ondernemers meedoen aan de cursus en dat ze het unieke coulisselandschap willen laten zien aan hun gasten.
Brêgeham midden in de natuur
“Waarom ik meegedaan heb aan de cursus Gastheer van het landschap? Omdat ik onze gasten veel wil kunnen vertellen over de omgeving”, vertelt Harmke. “Je bent je er niet zo bewust van als je uit deze regio komt, maar het enorm aantal kilometers aan elzensingels en houtwallen, daar heb ik me over verbaasd. En de rijke biodiversiteit. Ik wist niet dat de Noardlike Fryske Wâlden zo uniek zijn.” In 2018 hebben Harmke en haar man Walter van Ginkel de boerderij en land van haar familie gekocht. Vorig jaar in juli is hun bedrijf Brêgeham na een tijd van hard werken van start gegaan. Op het terrein staan vijf vakantiehuisjes, tiny houses, en er is plek voor 14 campers.
“We hebben nog plannen voor een nieuw hoofdgebouw met vijf appartementen en een recreatiezaal.” Het geheel ziet er luxe uit. “Het is een verblijf voor onze gasten midden in de natuur, zonder in te leveren op comfort. We hebben bewust gekozen voor kleinschaligheid, dat past hier.
’t Heidestek onderdeel van landschap
Gerry Talma runt samen met haar vriend Dennis Tiemersma de minicamping ’t Heidestek. De camping was onderdeel van een burenruil en kwam zo in het bezit van maatschap Talma, die een legpluimveebedrijf heeft. In 2020 besloten de toen 18-jarige Gerry en 21-jarige Dennis de leegstaande minicamping nieuw leven in te blazen naast hun studies. “We dachten, we proberen het gewoon een jaar.” Het bleek een succesvolle stap, ook omdat veel mensen in eigen land op vakantie gingen vanwege de coronapandemie. En het smaakte naar meer. “We hebben goed geluisterd naar de feedback van de campinggasten en waar mogelijk aanpassingen gedaan. Het resultaat is veel terugkerende gasten.” ’t Heidestek telt 23 plekken waarvan acht camperplaatsen. Ook is er een sanitairgebouw met allerlei voorzieningen. De twee doen de meeste zaken zelf, maar krijgen ook hulp uit de directe omgeving.
De reden voor Gerry om zich op te geven voor de cursus is dat ze de camping meer onderdeel wil laten uitmaken van het landschap. “We hebben de ambitie om in de toekomst de camping uit te breiden met meer verhuurmogelijkheden. Daarvoor hebben we al eens een landschapsarchitect om advies gevraagd. Mensen willen luxe kamperen, maar dat moet wel passen in de omgeving. We willen de natuurlijke sfeer behouden.” Gerry wilde vooral meer weten over het ontstaan van het landschap, hoe dat nu onderhouden wordt en die kennis overbrengen op haar gasten Een ander doel voor haar was netwerken. “Zien hoe anderen het doen.”
Arrangement van vijf bedrijven
Een opdracht binnen de cursus was een arrangement samenstellen met andere bedrijven. Hierin hebben ‘t Heidestek, Brêgeham, Botniahiem in Damwâld, het Bloemenparadyske in Kollum en de IJsherberg in Dokkum elkaar gevonden. Ze zijn voortvarend met het maken van een arrangement aan de slag gegaan. Het idee is het ontwikkelen van een camperroute door het Nationaal Landschap. Harmke: “Doel is onze gasten te laten zien dat er in onze provincie meer is dan alleen de Wadden, meren en Friese steden.” Het arrangement Tour de Wâlden leidt langs vier camperplaatsen. Gerry en Harmke roemen de samenwerking met andere recreatieondernemers. “Alleen samen kun je de regio op de kaart zetten en ervoor zorgen dat gasten terugkeren. We geven elkaar tips en kunnen elkaar alles vragen.”