Een ‘verfrissend’ bezoek aan Fortuin Dockum BV

Geplaatst op 6 januari 2023
Een ‘verfrissend’ bezoek aan Fortuin Dockum BV.

“Innovation is Key”. Aan het woord is René Alkema, commercieel directeur bij Fortuin Dockum B.V. Het college van B&W van Noardeast-fryslân is op 27 september op bedrijfsbezoek bij Fortuin. En na een rondleiding door de pepermuntfabriek in Dokkum, nemen René Alkema en directeur Operations Bert Postma het college mee in de historie en visie van het bedrijf.

De kenmerkende geur van pepermunt is voor veel mensen verbonden aan Dokkum. Het bedrijf is dan ook al sinds 1842 gevestigd in deze Elfstedenstad. In die tijd is Fortuin uitgegroeid van banket- en suikerbakker tot expert op het gebied van pepermunt. Specialisatie: ‘frismakers’. Fortuin is een trots bedrijf dat alle mint-gerelateerde producten in de wereld kan maken. Dit zorgt voor ruimte voor maatwerk (private label), op het gebied van verpakking, receptuur en stempel.

Fortuin heeft 59 vaste medewerkers in dienst en zo’n 40 uitzendkrachten. Het exporteert naar 20 landen. Bij de consument is Fortuin vooral bekend van de drie eigen sterke merken: Fortuin, DF en Wilhelmina. Wilhelmina heeft een naamsbekendheid van 99% in Nederland. Het pepermuntje met het koninklijke portret van Wilhelmina erop is bezig aan een stevige verjonging. Zo is het muntje sinds 2020 helemaal Vegan. En ook de verpakking doet mee. Die is tegenwoordig van papier: duurzaam en volledig recyclebaar. Hiermee zorgt Fortuin voor een plasticreductie van in totaal maar liefst 31.000 kg per jaar. Ook de andere merken blijft Fortuin continu innoveren: “innovation is key”. Hoe belangrijk innoveren is, bleek tijdens de corona crisis. Met een omzetdaling van meer dan 40% moest het bedrijf zich opnieuw uitvinden. Er werd o.a. ingezet op singlepacks en de sales werden niet op beurzen gedaan, maar op afspraak en online vanuit een speciaal daarvoor gebouwde studio. Het beviel goed.

Momenteel moet op andere ontwikkelingen worden ingespeeld. De beschikbaarheid van grondstoffen en verpakkingsmaterialen zorgt voor een prijsopdrijvend effect. Ook de hoge energieprijzen en krapte op de arbeidsmarkt zijn uitdagingen. Een sterke focus op het versterken en verbeteren van de organisatie is belangrijk. Alkema: “Een crisis-oplossing zit hem altijd in: anders denken en samen.”

Fortuin gelooft in de kracht van samenwerking.

Sinds 1982 zit Fortuin in dezelfde holding als Hellema Koekjes uit Hallum. Samen zetten zij mooie stappen voorwaarts op het gebied van o.a. productontwikkeling, voedingsmiddelentechnologie en ict. Ook hierdoor kan Fortuin kwaliteit op het hoogste niveau leveren. Bij de verpakkingslijn komt het college in gesprek met een groep mooie mensen van leer-werkbedrijf Dokwurk. Nog zo’n plezierige samenwerking. Het college is trots op Fortuin Dockum BV, dat weet te innoveren en constant vernieuwt. Dat Fortuin daarbij de samenwerking zoekt met andere, veelal lokale, partijen, juicht het college toe. Dat is de kracht van de regio, de kracht van Fortuin.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: