‘De winkel is geopend tijdens het verbouwen’. Liesbeth Schievink van Stichting RMT: “Ik ben op die manier al regelmatig door een winkel gezigzagd langs tijdelijke kartonnen muurtjes en onder het allesverzengende licht van de bouwlampen. Toch logisch: de winkel wil je te allen tijde open houden en verbouwen doe je over het algemeen bij voorkeur om van heel goed naar nog meer te groeien. En wanneer er genoeg ‘vet op de botten’ zit en het perspectief lonkt.”
“Dus wat ga je doen wanneer je door pandemiemaatregelen moet sluiten en niet weet wanneer je weer een boterham kunt verdienen? Het meest gegeven antwoord zou zijn in de richting van kosten snijden. Op alle fronten. En hopen dat je geen maand of meer overhoudt aan het einde van je geld.”
No guts no glory
“Tenzij… tenzij je de wens al had je gasten weer te verrassen, niet goed stil kunt zitten en je dat snufje Friese eigenzinnigheid in je bloed hebt. En zo kon het dat onder andere in Dokkum twee zaken de afgelopen maanden in alle stilte de boel flink op de kop zetten. En wow, wat is het gaaf!
Hotel De Posthoorn sloeg de handen ineen met interieurontwerper Cesare uit de regio, De Waegh maakte een sprong naar boven en ook bij anderen kun je ineens voor mooie verrassingen komen te staan. Gluur je alvast vanaf het terras naar binnen en zit je bij de reserveerknop voor wanneer het weer mag?
Zij zijn zeker niet de enigen die hebben gewerkt aan nog mooiere belevenissen in ‘Land in Friesland’. Nieuwe en verbouwde vakantieverblijven en campings, nieuwe activiteiten zoals E-choppers; ook toeristisch gezien blijft Noordoost Friesland groeien!”
Stichting RMT
Liesbeth Schievink: Liesbeth.schievink@rmtnof.nl