Artificial Intelligence, AI, is een systeemtechnologie met ontzettend veel mogelijkheden. Wat is ervoor nodig om AI functioneel in te zetten in het bedrijfsleven in Noordoost-Fryslân? We gingen hierover in gesprek met directeur Wessel Koning van Interay Solutions in Burgum en business developer Bart Beima van Ai-hub Noord-Nederland.
Interay isgespecialiseerd in innovatieve hightech industriële elektronica en is gericht op de groeiende markt van industriële IoT-producten met aanvullende datadiensten. De AI-hub Noord-Nederland helpt onder andere ondernemers om de mogelijkheden van AI te ontdekken en deze op een betrouwbare manier in te zetten.
Van elkaar leren
Koning: “Wij snuffelen volop aan AI. We doen ervaring op met het machinelearning-aspect en krijgen steeds meer gevoel bij wat dat inhoudt. We leren welke waarde we kunnen toekennen aan zaken die door AI ondersteund of bepaald worden. Ook praten we met bedrijven om ons heen over het toepassen van AI in producten en bedrijfsprocessen. We wisselen ervaringen uit en leren van elkaar. Bart en de AI-hub spelen hierin een belangrijke rol.”
Bart Beima: “De AI-hub Noord-Nederland is onderdeel van de nationale AI-coalitie. We willen meer autoriteit opbouwen rond AI en digitalisering, om minder afhankelijk te zijn van kennis uit andere landen. Wij bereiken ondernemers onder andere door kennis te delen door middel van sessies en bijeenkomsten. AI is een nieuwe systeemtechnologie: er is ontzettend veel te leren.”
Ermee aan de slag
Koning: “Het is bovendien op allerlei plekken toe te passen. Wij hebben veel contact met Solidd Steel Structures uit Burgum. Voor hen is het interessant om AI-sensoren toe te passen op bruggen en sluisdeuren: hiermee kunnen ze het proces van slijtage monitoren, zodat exact te bepalen is wanneer onderhoud nodig is. Zo helpt AI-technologie om de kwaliteit van onderhoud te verbeteren. De betrouwbaarheid en toepasbaarheid van AI neemt razendsnel toe: we kunnen er in de toekomst nog veel meer mee doen. Als ondernemers hier niet actief mee aan de slag gaan, hebben ze als bedrijf straks misschien wel geen bestaansrecht meer.”
Beima knikt: “Als ondernemer moet je hier een visie op ontwikkelen. Je moet er minstens voor openstaan, want ook de vraag vanuit de markt richting jouw bedrijf en branche kan enorm veranderen. AI-tools zoals ChatGPT kun je heel eenvoudig direct gebruiken. Maar het is slimmer om je bedrijfsproces en de keten waarin jouw onderneming opereert, eerst onder de loep te nemen. Dan zie je waarvoor je AI-technologie het beste kunt inzetten.”
Kennis in huis
Koning: “Daarvoor heb je kennis nodig in je eigen organisatie: je werknemers moeten zich ook ontwikkelen en vertrouwd raken met het gebruik van deze technologie. Onze R&D-afdeling haalt software, die geschreven is vanuit bepaalde routines, door ChatGPT heen om te vragen of er vreemde constructies in zitten en suggesties voor verbetering te krijgen. ChatGPT is daarbij een onvermoeibare collega, maar het is geen holy grail. Je moet zelf interpreteren wat je met de uitkomsten kunt: hoe vertaal je die naar je eigen praktijk?”
Data op orde
Beima: “Daar zit precies de complexiteit, we moeten niet blind vertrouwen op een systeem. AI is niet de oplossing voor alles. Bedrijven die overwegen iets met AI te gaan doen, doen er verstandig aan eerst de data rond hun bedrijfsprocessen en producten op orde te hebben. Als je dat goed gestructureerd hebt, kun je stappen maken richting een datagedreven organisatie.” Koning: “Als je dat voor elkaar hebt, kun je op het moment dat je met AI-tools aan de slag gaat, heel erg versnellen. Dan ga je echt impact maken.”