Ze houdt ervan dat mensen met een goed gevoel haar sfeervolle winkel in het centrum van Burgum verlaten. Want hoewel eigenaresse Amarens Sprokkereef van Aline Fashion haar klanten ook graag online inspireert, blijft ze het helpen van de klanten in haar winkel toch het allerleukste vinden. Want ondernemen is je klant kennen, aldus Amarens.
Bij Aline Fashion kun je terecht voor een brede keuze aan dameskleding, variërend in prijsklasse en stijl. Verder vind je er alles om ‘het af te maken’, zoals schoenen, sieraden, tassen en riemen, maar ook woonaccessoires. ,,Ik hou van mooie vormgeving , kleuren en materialen. Dat zie je terug in de winkel, maar ook in mijn pluktuin. Ik hou er van om dingen te doen waar ik van geniet.”
Begin
Haar moeder Aline begon dertig jaar geleden met de winkel. Op 5-jarige leeftijd liep Amarens er al rond en maakte van jongs af deel uit van de winkelfamilie, zoals ze haar huidige collega’s nog steeds liefkozend noemt.
Het was niet altijd zeker of ze in de voetsporen van haar moeder zou treden. Toch kwam ze uiteindelijk in het familiebedrijf terecht. Amarens heeft ondertussen zelf een kleintje: de 1-jarige Roos. Haar moederschap vormde de inspiratie om sinds kort ook kinderkleding in de collectie op te nemen.
Het team van Aline Fashion staat altijd klaar voor de klanten om deskundig advies te geven bij het kiezen van kleding en accessoires. ,,Dat is het leuke van het vak. Om mensen te laten zien wat ze goed staat qua kleur, vorm en stofsoort. Als collega’s volgen we geregeld cursussen om onze adviezen ook handvaten te geven met theorie. Het is zo leuk als klanten terugkomen en zeggen dat ze iets heel veel gedragen hebben of veel complimenten over hun outfit hebben gekregen.”
Webshop
Ondertussen heeft Aline Fashion een goed lopende webshop, waarmee Amarens haar klanten online wil inspireren. De bestellingen komen steeds meer vanuit het hele land.
Daarnaast vult Amarens de Instagram en Facebookpagina met inspirerende filmpjes over de nieuwe collectie. ,,Zo weet je mensen op verschillende manieren te bereiken. Het maken van filmpjes is begonnen in de coronatijd en we zijn er eigenlijk nooit mee gestopt. Het spreekt tot de verbeelding.”
Het goed gebruik maken van social media is niet meer weg te denken uit de detailhandel, aldus Amarens. Er is wat dat betreft wel veel veranderd, sinds de start van Aline Fashion dertig jaar geleden. ,,Je moet nu wel een stapje extra zetten, maar de socials maken het werk ook afwisselender.”
Centrumfunctie
Als ondernemer kijkt ze verder dan haar eigen winkel. Amarens is tevens voorzitter van het bestuur van de Burgumer ondernemersvereniging HIMBO. ,,Want je kunt wel van alles vinden, maar dan moet je er ook wat aan doen. Burgum heeft een heel mooi winkelcentrum met een breed aanbod aan winkels. Mooi aan Burgum is dat het een centrumfunctie heeft voor allerlei dorpen in de omgeving. Het is leuk ondernemen in Burgum met alle collega’s. Als ondernemers hebben we elkaar nodig. Samen maken we van Burgum een aantrekkelijk winkeldorp.”