Probo is het productiehuis in digitale print. Probo is er voor iedereen die meer maakt van print; signmakers, reclamebureaus, drukkerijen, stand- event- en beursbouwers, webshops (API) en AI tools die print verkopen.
Printprofessionals krijgen bij Probo toegang tot high-tech machines en oplossingen in technologie, productie en logistiek. Met een assortiment van meer dan 280 materialen vinden zij bij Probo alles onder één dak. Probo biedt keuze uit meer dan 220.000 productcombinaties. Probo’s API geeft directe toegang tot het assortiment, volledig automatisch besteld via de website of app van Probo’s klanten. Zij laten hun bestelling bezorgen waar ze willen en profiteren van de snelste levertijden. Van produceren en verpakken tot het verzenden van producten. Probo faciliteert de print van vandaag en zorgen voor de (duurzame) oplossingen van (over)morgen. Zodat de printprofessional succesvol kan ondernemen.
Al in 2012 is Probo de weg van de automatisering ingeslagen, jaren voordat Artificial Intelligence opkwam. Oprichter Erwin Postma dacht toentertijd niet aan de grote oplages, maar meer aan hoe hij de kleine orders kon combineren door gebruik te maken van slimme software. Zo werd Probo al gauw het bedrijf om bij te printen voor elke ondernemer.)
Sneller, efficiënter, leuker: Artificial Intelligence zorgt voor meer mogelijkheden bij printproductiehuis Probo uit Dokkum
In Dokkum staat ten westen van de stad een grote hal met rode letters op de zijkant: Probo. Het Friese bedrijf is een gigant op het gebied van print, en de fabriek van ca 25000m2 in Dokkum bevestigt dat beeld. Volgens eigen zeggen komt er elk jaar wel een loods bij. Dat kan bijna niet anders als marktleider in de Benelux. Hoe heeft het bedrijf zo snel kunnen groeien en hoe implementeren ze Artificial Intelligence (AI) in hun bedrijf?
CTO Sander Jongsma (34) en Marketing & Business development Jordy Silva de Jong (37) vertellen over de jaren van automatisering tot het gebruik van kunstmatige intelligentie. ‘De groei begon eigenlijk bij ergernis: ‘Waarom kan een computer dit werk niet doen?’ De automatisering van printorders werd geïntroduceerd en toen ging het hard. ‘De groei van de website, de API-aansluitingen, het online bestellen en het gemak waarmee alles naar ons systeem gaat, is niet te bevatten,’ zegt Sander.
Per dag krijgen ze duizenden orders binnen die worden ingeschoten door onlinesystemen. Orders met een eigen afbeelding, eigen design, logo en op het gewenste materiaal. Dat handmatig bijhouden is gekkenwerk. Dus doet de computer dat automatisch. Sander lacht: ‘Het is natuurlijk wel AI, maar ik noem het businesslogica.’
Neemt AI alles over? Dan is daar altijd de bekende vraag: verdwijnt de menselijke arbeid straks bij Probo? ‘Nee,’ zeggen beide heren vol overtuiging. ‘De AI-tools zijn zo goed geworden dat we bijvoorbeeld met gemak video’s kunnen vertalen met complete lipsynchronisatie. Het gaat niet om vervangen van werk, maar om toevoegen van waarde. Onze dienstverlening wordt hier alleen maar beter van,’ zegt Sander. Jordy voegt toe: ‘Het gaat er om dat de “domme taken” vervangen worden door AI en dat je tijd over hebt voor relevante zaken: dus meer snelheid en waarde kan toevoegen in je dagelijkse werkzaamheden.’
Nieuwe technologieën Ze kijken bij Probo naar hoe ze de toekomst en ondernemerschap kunnen faciliteren. ‘Als onze klanten succesvol zijn, groeien wij ook,’ zegt Jordy. Met nieuwe technologie komen ze steeds weer verder. Zo ook op het gebied van duurzaamheid.
‘We nemen nu bijvoorbeeld grote banners van sportevenementen weer terug om er nieuw Sign Again plaatmateriaal van te maken, zodat we daar weer op kunnen printen. Dit doen we omdat we weten, ondanks dat wel al een duurzaam model hebben: we printen ten slotte on demand als het al verkocht is, dat print impact op het milieu hebben. Daar zijn wij als markt verantwoordelijk voor en wilen daarom de Footprint verlagen, communicatiekracht vergroten. En ook daarmee facilteren we toekomstbestendig ondernemerschap. Die innovatie gaat alsmaar door,’ zegt Sander. Alles digitaal De tips die Sander en Jordy mee willen geven aan andere ondernemers zijn vrij helder te schetsen. ‘Als je mee wilt met AI, moet je zorgen dat je er klaar voor bent. Fase één is Alles digitaliseren.Fase twee is sturen op data. Fase drie is volledig papierloos werken. Fase vier is AI implementeren in je bedrijf en voor je laten werken,’ zegt Sander. ‘Maar zonder fase één goed te doen, kom je nooit bij fase vier aan.’ ‘Wees nieuwsgierig naar nieuwe tools en toepassingen,’ voegt Jordy toe, ‘en als je dat zelf niet begrijpt of er geen zin in hebt, neem jonge mensen aan.’ Zelf zitten de mannen misschien al wel in fase vier. ‘AI optimaliseren en kijken hoe we in de toekomst processen nog beter kunnen laten verlopen,’ zegt Sander. ‘We kunnen AI wel vragen om een toekomstvisie voor ons bedrijf te schetsen,’ wordt lachend geopperd. Waarschijnlijk zou die voorspelling nog kloppen ook.