Ruim drie jaar geleden ontstond het plan om het centrum van Surhuisterveen te herinrichten. In opdracht van de gemeente Achtkarspelen voert het projectteam van Aannemingsbedrijf Witteveen Surhuisterveen de grondige plannen uit. Dankzij de goede samenwerking tussen de gemeente Achtkarspelen, Aannemingsbedrijf Witteveen Surhuisterveen, Plaatselijk Belang en Ondernemingsvereniging H&I verloopt de realisatie soepel en nauwgezet. Directeur Hidde van der Galiën van Aannemingsbedrijf Witteveen Surhuisterveen en Abbe Borger, voorzitter H&I en bedrijfsleider van Albert Heijn, zijn supertrots op het nieuwe centrum en alle betrokken partijen die hier hun steentje aan hebben bijgedragen. “Zelden zo’n mooie samenwerking meegemaakt.”
“Aannemingsbedrijf Witteveen Surhuisterveen bestaat al sinds 1925”, zegt directeur Hidde van der Galiën. “Familie Witteveen startte het bedrijf vanuit een oude boerderij in het centrum. In 2008 nam ik het allround bedrijf in grond- weg- en waterbouw over, ik werkte er toen al een tijd. We hebben er hard aan gewerkt om de organisatie op het huidige niveau te krijgen. In 2012 trokken we in ons huidige pand aan de Lauwersweg. Dankzij de juiste investeringen en mensen, het constant leveren van hoge kwaliteit en het bouwen aan vertrouwen staat het bedrijf er nu fris voor en is er rust in de onderneming. We werken hier met gemiddeld 25 tot 30 mensen, steken veel tijd en geld in opleidingen voor onze medewerkers en investeren we continue in ons werkmateriaal en wagenpark. Als ondernemer wil je altijd vooruit en kansen benutten. En als er een kans de afgelopen jaren voorbij kwam, dan is het toch wel de herinrichting van het centrum in Surhuisterveen. Toen de plannen bekend werden zei ik tegen mijn collega’s: ‘’Dat moeten wij als lokaal aannemingsbedrijf doen.” We hebben lang gepleit bij de gemeente Achtkarspelen, maar volgens het gemeentelijke beleid werd er een aanbesteding uitgeschreven. Wij hebben de opdracht uiteindelijk gekregen. Een geweldige kans en de kroon op 15 jaar werk.”
Het winkelhart van Surhuisterveen
“Voor het Centrumplan werd er een werkgroep samengesteld, bestaande uit vertegenwoordigers van ondernemersvereniging H&I Surhuisterveen, Plaatselijk Belang Surhuisterveen en de gemeente Achtkarspelen”, legt voorzitter H&I Abbe Borger uit. “Het winkelhart van Surhuisterveen is heringericht zodat het voor langere tijd vooruit kan. De aftrap hiervoor werd gedaan op 28 september 2020 door wethouders Max de Haan en Harjan Bruining. Er is een eenduidig straatbeeld in de winkelstraat ontstaan en over het volledige gedeelte is eenrichtingsverkeer ingesteld. Naast het aanbrengen van nieuwe bestrating is er een blauwe zone van twee uur ingesteld, gedurende de openingstijden van de winkels. Hierdoor krijg je meer doorstroming en dus meer parkeergelegenheid voor winkelend publiek. In de winkelstraat zijn parkeerplekken vervallen, deze zijn aan de randen van het centrum gecompenseerd. Door het aanbrengen van bebording is de parkeerroute naar deze parkeerterreinen verbeterd. En tot slot is er, om de sfeer te verhogen, meer beplanting aangebracht en is het verblijfsgebied geoptimaliseerd. Het is een fantastisch plan, dat tijdens de uitvoering verdeeld is in drie gedeelten. Ieder gedeelte heeft zijn eigen aanspreekpunt. Dit zijn Alex Koenen van It Stee, Niels Gruter van Expert, Albert de Haan van Albert en Aukje Keurslager. Daarnaast ben ikzelf als voorzitter van de ondernemersvereniging de coördinator. Bij mijn start als voorzitter ben ik bij alle ondernemers langs geweest om kennis te maken en de sfeer te proeven, en om te kijken hoe het aanbod in winkels en horeca eruitziet. Ik kom namelijk niet uit Surhuisterveen maar uit Zuidhorn. Begin 2020 nam ik de voorzittershamer over van Ale Procee, die bij de start nauw betrokken was bij alle voorbereidingen van het plan. Ik was en ben positief verrast door de grote diversiteit aan ondernemingen in Surhuisterveen. Het is met recht één van de mooiste koopcentra van de Fryske Wâlden.”
Klaar voor de toekomst
Na de eerste kennismaking zijn de drie aanspreekpunten van de reconstructie gedurende het proces goed geïnformeerd en wordt er nu nog steeds meegedacht. Hidde: “We stellen ons kwetsbaar op richting alle betrokkenen, bijvoorbeeld door FAQ, de zogenaamde veel gestelde vragen. En dit werkt heel goed! Ook kunnen mensen de voortgang via www.centrumplansurhuisterveen.nl volgen. Doormiddel van foto’s, dronebeelden en uitleg van de planning blijft iedereen op de hoogte. Door goede omstandigheden en juiste communicatie zijn we ingelopen op de planning. Op dit moment zijn we met de laatste fase bezig. Abbe: ‘’Wel is het soms moeilijk om bepaalde keuzes te maken, je zit nu eenmaal met tegengestelde belangen. Een ondernemer wil graag zoveel mogelijk bereikbaar zijn voor klanten, de uitvoerende partij wil zo goed en zo snel mogelijk het centrum weer top hebben.” “Als lokale ondernemer doe je gauw een stap harder”, vult Hidde aan. “Ook heeft de omgeving meer begrip als er even iets tegenzit. We gaan er samen doorheen, dat gevoel leeft erg in het dorp. Lokaal is hier echt het toverwoord. Wij zijn met Witteveen continue op de werklocatie aanwezig en genieten volop van de belangrijkste klus in onze geschiedenis. Over 20 jaar ligt het centrum er nog goed in, dat weet ik zeker. Door de tomeloze inzet van alle betrokkenen, de keuze van hoogwaardige materialen en een mooi ontwerp is Surhuisterveen klaar voor de toekomst.”