Het tekort aan IT-personeel wordt steeds groter. Het gaat bij IT-personeel bijvoorbeeld om softwareontwikkelaars, data-analisten, en natuurlijk ook beheerders van IT-systemen. We doen met z’n allen steeds meer online en werken steeds meer met apps en programma’s. In bijna alles wat we kopen zit tegenwoordig software. Een oplossing om meer vaardige mensen te krijgen is opleiden, opleiden en nog eens opleiden. We gaan in gesprek met drie enthousiaste mensen die deze code willen kraken.
Wordt Noordoost-Fryslân dé regio voor het opleiden van ‘webbouwvakkers’ en ‘codemakers’? Dat is wel de ambitie van een steeds meer organisaties. Ferenc Jacobs, projectleider bij KennislabNOF vertelt wat nu nodig is om die ambitie te halen. ‘We moeten steeds meer samenwerken, samen werken en uitproberen! Onderwijs, maatschappij en bedrijfsleven hebben dezelfde belangen, dat geeft genoeg reden om de hamer met elkaar op te pakken.”
Een ICT-opleiding in Dokkum?
Zo wil ROC De Friese Poort haar ICT-opleiding ook in Dokkum gaan aanbieden. Otto Touwen is hier als opleidingsmanager voor verantwoordelijk: “Een ICT-opleiding in Dokkum is natuurlijk een uitdaging. Krijgen we voldoende leerlingen? Het zou een prachtige stap vooruit zijn als dit al in 2022 gaat lukken!”.
KennislabNOF is daarnaast met acht partnerorganisaties de Codeschool aan het inrichten. Deze Codeschool wil jong en oud, met of zonder voorkennis, helpen om te leren programmeren. Sjoerd de Vries, lid van het kernteam, vertelt hierover: “We willen naast het Fries ook code als ‘officiële’ taal in de regio. De Codeschool moet voor zover mogelijk gratis zijn, mensen die meedoen helpen elkaar verder om te leren programmeren. Deelnemers krijgen certificaten als ze stappen hebben gezet. Onze bedrijven en scholen trekken hierin samen op.
Ûtdagingen
KennislabNOF is daarnaast verantwoordelijk voor het programma ‘Bouwen aan Ambitie’, gericht op het versterken van ambitie van jong en oud. “We willen een regio waarin inwoners werk maken van hun talenten. Eigenlijk bouwen we aan een soort ‘Ambitie Academie’ waarin dit ook echt mogelijk is.”, aldus Sjoerd de Vries. “Leerlingen en professionals werken samen aan zogenaamde ‘Ûtdagingen’ waar we in de regio voor staan. Ûtdagingen zijn bijvoorbeeld de energietransitie, de ‘bêste soarch’, circulaire landbouw, gezond oud worden, en nog veel meer.” Al deze uitdagingen hebben één ding gemeen: er is ‘code’ voor nodig, ofwel digitalisering. Deelnemers kunnen in deze uitdagingen met code aan de slag en leren zo programmeren.
Bedrijvigheid
“Dit proces wordt in een aantal stappen in gang gezet, waarbij we elkaar vinden in wat we samen willen bereiken”, vertelt Ferenc Jacobs. Otto Touwen vult aan: “Als ROC De Friese Poort verbinden we eigenlijk al deze projecten met elkaar. We zijn op zoek naar innovatieve manieren om het beste ICT-onderwijs in onze regio mogelijk te maken. Hoe mooi is het dat onze leerlingen dit kunnen combineren met het oplossen van échte uitdagingen?”.
Het doel is dat jong en oud in Noordoost Fryslân kan leren programmeren. We willen dat onze ICT-bedrijven groeien en weer nieuwe bedrijvigheid aanjagen. De regio profiteert hier enorm van. Sjoerd de Vries sluit af met een paar mooie woorden: “Met ICT kunnen we bijna alle uitdagingen aan. Is dat ambitieus? Ach, we zijn tenslotte een regio met ambities!”