Dokkum en Burgum scoren hoog in koopstromenonderzoek

Geplaatst op 18 december 2024

Ondernemersverenigingen: ‘Het hele centrum is jouw winkel’

De winkelcentra van Dokkum en Burgum scoren hoog in het koopstromenonderzoek dat Provincie Fryslân liet uitvoeren: Dokkum krijgt gemiddeld een 8,1 en Burgum een 8,0. Daarmee scoren beide hoger dan bij het vorige onderzoek in 2017 én hoger dan andere toonaangevende winkelcentra in de regio. Hoe dat kan? Visie hebben, actie ondernemen, samenwerken en trots zijn op wat je hebt.

Hierover zijn Bert Reinders, voorzitter Ondernemersvereniging Dokkum (OVD) en Amarens Sprokkereef, voorzitter HIMBO Burgum, het met elkaar eens. Voor het onderzoek werden consumenten geïnterviewd. Reinders: “We zijn blij met de uitkomsten. Er is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in onze binnenstad en het is fijn dat dat gewaardeerd wordt.”

In Burgum was het vorige onderzoek aanleiding om actie te ondernemen. Sprokkereef: “Wij hebben de online zichtbaarheid van Burgum actief opgepakt. Voorheen deden ondernemers en verschillende clubs dat los van elkaar. Door alles te bundelen op Burgum.nl zijn we nu beter vindbaar voor winkelend publiek uit zowel Burgum als de wijde omtrek.”

Effect van evenementen

Reinders: “Wij horen van inwoners en toeristen dat Dokkum er steeds beter bij staat: gevels worden opgeknapt, bestrating wordt vernieuwd en evenementen zoals de Admiraliteitsdagen en de Kerstfair trekken duizenden mensen, die anders niet zouden komen.” Sprokkereef knikt: “Wij hielden onlangs een Kunstmarkt, dat was een enorm succes. Nieuwe mensen ontdekken hoe leuk het hier is en komen graag terug.” Reinders: “Ze komen terug om te winkelen en dat is precies wat je wilt.” Actieve ondernemers zorgen er samen voor dat zulke evenementen plaatsvinden. Sprokkereef: “Je moet het hele centrum zien als jouw winkel. Als er fijne winkels zijn en er leuke activiteiten worden georganiseerd, gaat het goed met het centrum en ook met jouw winkel.”

Samenwerken

In beide plaatsen zijn meerdere clubs actief. Reinders vertelt: “Per 1 december is Durk Mous voorzitter van onze Werkgroep Binnenstad. In deze Werkgroep zijn alle belanghebbenden vertegenwoordigd: toonbankwinkels, horeca, cultuur, vastgoed, gemeente, inwoners én bedrijven buiten de binnenstad. We overleggen regelmatig met elkaar en met de gemeente. Zij nemen onze adviezen serieus, omdat we zoveel belangen vertegenwoordigen.” Ook de HIMBO heeft een goede vertegenwoordiging van de sectoren. Sprokkereef: “Daarnaast hebben we een activiteitencommissie, een leegstandscommissie en Burgum2040, ook een actieve club. We werken samen om Burgum als één centrum op de kaart te zetten.”

Parkeren en vergroenen

Ideeën voor de toekomst zijn er in beide plaatsen. In Dokkum is het parkeren in het centrum niet naar wens, evenals de entree naar de binnenstad vanaf de Jumbo. “Een brug die het historische centrum eer aandoet en ondergronds parkeren onder De Helling: dat zijn zaken die op ons wensenlijstje staan”, aldus Reinders. Sprokkereef: “Wij dromen van Burgum als bomendorp. Meer bomen maakt Burgum niet alleen fraaier en groener, het past ook bij onze historie. Burgum was vroeger namelijk een kwekerijdorp: in bijna elke straat was wel een kwekerij.” Ze vervolgt: “Wij zijn druk bezig met onze Centrumvisie, daarin komt vergroening, een mooiere aankleding en betere verlichting van het winkelcentrum zeker terug.”

Winkelcentrum verandert

Het koopgedrag van consumenten verandert: online shoppen is blijvend populair. Daardoor zijn er minder fysieke winkels nodig. “We hebben in Dokkum gekozen voor een kleiner kerngebied met winkels”, aldus Reinders. In de aanloopstraten kunnen ook andere ondernemingen zich vestigen. “Zoals een accountant, tandarts of fysiotherapeut. Zo houd je de trek naar het centrum.” Sprokkereef: “Beleving wordt bovendien steeds belangrijker. Als mensen naar het centrum komen, gaan ze voor een fijne winkelervaring, een kop koffie en een goed gesprek. Wij zijn dan ook heel blij met ons nieuwe horecaplein.” Reinders vult aan: “Die beleving geldt zowel voor inwoners als toeristen. We hebben flink profijt van de toename van het toerisme.” In Burgum is dat eveneens het geval, bevestigt Sprokkereef.

Reinders en Sprokkereef zien dat het eigen DNA de grote kracht is van zowel Dokkum als Burgum. Hun gezamenlijke conclusie is dan ook: “We zijn trots op wat we hebben en de mooie rapportcijfers, maar er zijn genoeg zaken die beter kunnen en daar gaan we voor!”

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: