Internationaal zakendoen? Spreid je risico, grijp je kans!

Geplaatst op 6 april 2021
WTC Internationaal zakendoen? Spreid je risico, grijp je kans!

Coronaproof zitten we aan tafel in het WTC in Leeuwarden. Het onderwerp deze ochtend: stimulering van het Noordoost-Friese bedrijfsleven op het gebied van internationalisering. Tom de Boer vertegenwoordigt als voorzitter van de Ondernemersfederatie Noordoost-Fryslân (ONOF) maar liefst dertien lokale ondernemersverenigingen. Evert Jan Schouwstra, directeur van het World Trade Center Noord-Nederland, vertelt over het stimuleringsprogramma dat het WTC heeft voor startende en ervaren exporteurs.

Voor Noordoost-Fryslân is het belangrijk om bedrijven te stimuleren te starten met export en om bestaande exporteurs te ondersteunen bij het uitbouwen en professionaliseren van hun export(ambities). Want: wie internationaal onderneemt, spreidt zijn risico’s en helpt de regio vooruit. De Boer: “De coronacrisis treft bepaalde sectoren zwaar. Maar veel ondernemers spelen ook slim in op de kansen die deze tijd biedt. Het is juist nu goed om met een bredere blik te kijken. Tijdens de vorige crisis zagen we ook: economische malaise vindt niet overal op de wereld tegelijkertijd plaats. Door risico’s te spreiden, kun je handel blijven doen terwijl het in eigen land even niet zo denderend gaat.” Schouwstra: “Precies: internationaal zakendoen wordt soms gezien als extra risico, maar je spreidt er je risico mee. Het is juist een hele verstandige keuze. Door niet alleen naar onze eigen economie te kijken maar macro-economisch, vergroten we de geldstroom richting onze regio.”

Lange adem

De Boer: “Veel ondernemers hebben bijna onbewust de behoefte aan het verkennen van nieuwe markten, maar zijn te druk met de waan van de dag. Dan is het van belang die latente behoefte ‘los te weken’. Zodat bij de ondernemer een denkproces start: is de stap naar het buitenland iets voor mijn onderneming? Wat kom ik daar tegen? Heb ik er voldoende capaciteit voor? Als je de stap durft te zetten, is een goede voorbereiding cruciaal.” De WTC-directeur beaamt dat. “Maar het succes staat of valt met de directeur-eigenaar: die moet de ambitie uitspreken en de energie erin steken.”

Een kanttekening: 60 procent van de exporterende ondernemingen stopt binnen drie jaar. Schouwstra: “Dat klopt. Exporteren vraagt om commitment, een lange adem.” De Boer: “Het is niet ‘cashen binnen een jaar’. Het draait om je mindset: je onderneming inrichten op internationaal zakendoen.” Schouwstra vult aan: “Daar heb je al je ondernemerskwaliteiten voor nodig. Je moet ‘de waan van de dag’ loslaten, die is killing voor je focus. Als je orders uit eigen regio constant voor laat gaan, kom je niet verder over de grens. Leg contact, volg die contacten op, steek er tijd in.” De ONOF-voorzitter: “Praat erover in je eigen netwerk, benader een partij die ondernemers helpt bij de oriëntatie op internationaal ondernemen. Dat kan het WTC zijn, maar ook de Oranjewoud Export Academy, Ynbusiness of de Rabobank.”

Kennis opdoen

Schouwstra: “Ondernemers worden ook geprikkeld door andere ondernemers. Je zet het snelst stappen als je collega-ondernemer zegt: ‘ik ben met een buitenlands bedrijf in gesprek, maar die heeft iets nodig waarvan ik weet dat jij het kunt leveren. Voel je daar wat voor?’ Zo moet je elkaar voeden en kansen delen.” De Boer: “Daarvoor is het nodig dat je elkaar kent.” Schouwstra: “Precies. Bij het WTC werken we graag met thema’s. Om kennis op te doen over internationalisering, maar ook om als je een stap verder bent te praten over zaken als ‘hoe houd ik mijn distributeur gemotiveerd?’ Bovendien zijn ervaringsverhalen interessant, daardoor leer je ook over de cultuur van een land.” De Boer beaamt: “Je kunt je product wel ergens op de markt willen zetten, maar hoe weet je of dat land zit te wachten op jouw producten? Hoe leg je de juiste contacten? Nederlanders zijn vrij direct in hun communicatie, maar dat werkt niet overal.” Schouwstra: “Daarom zijn wij bezig een community-structuur in te richten, met communities gericht op bepaalde landen of regio’s – zoals de Community Noord-Amerika – maar ook sectorale en themagerichte communities. Op deze digitale en fysieke platforms delen we kennis met elkaar.” Natuurlijk blijft de beste tip: ga er naartoe, ga de sfeer proeven. Schouwstra: “Zeker, zodra dat straks weer kan. Ik sta ook te trappelen om weer op reis te gaan!”

Grijp je kans

Schouwstra vervolgt: “Wil je groeien, je kennisniveau verrijken, je personeel nieuwe kansen bieden en je regio versterken, dan is internationaal zakendoen iets voor jou.” De Boer: “Wil je interessant blijven voor je regio en voor talentvolle nieuwe werknemers? Ga je oriënteren en laat je breed informeren. Doe je voordeel met stimuleringsprogramma’s zoals dat van het WTC.” Schouwstra: “Het WTC is er voor ambitieuze ondernemers, dus bedrijven uit Noordoost-Fryslân: bij deze van harte uitgenodigd!”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@ondernemendnetwerknoordoost.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: